Zisky mobilní telefonie

O telefonní a telekomunikační přístroje samotné jde v mobilních komunikacích stále méně. Prodej mobilních telef...


O telefonní a telekomunikační přístroje samotné jde v mobilních komunikacích
stále méně.

Prodej mobilních telefonů je pro své výrobce stále zajímavou příležitostí, i
když vlna bezuzdného zájmu o tyto produkty s postupujícím nasycením trhů opadá.
Výrobci tak musejí hledat nové strategie pro prodej přístrojů a ve spolupráci s
operátory zavádět nové atraktivní služby.
Trh tak začíná kopírovat trendy dobře známé z prodeje hardwaru zatímco obrat
roste, zisky vbrzku čeká stagnace. Přepokládá se totiž, že zájem bude především
o low-endové modely, jejichž cena bude i nadále klesat. Podívejme se na pár
čísel, která publikovaly různé analytické společnosti. Telekomunikační trh je
nejrychleji se rozvíjejícím segmentem IT a podle Gartneru by měl do roku 2009
růst zhruba o 5 % ročně. V roce 2005 se na celosvětovém hrubém domácím produktu
podílel 3,5 %, IT jako celek si připsalo 6 %. Očekává se, že za růstem však
nebude stát ani tak prodej telefonů, jako spíš rozvoj mobilních služeb, které
by do roku 2009 měly vzrůst o 8,5 %. Do konce prvního desetiletí 21. století by
měly mobilní telefony používat 3 miliardy lidí, což znamená dvojnásobek oproti
současnému stavu. To je dáno jednak rozšířením levnějších až velmi levných
mobilních telefonů (v roce 2010 s cenou pod 25 dolarů) a jednak pokrytím
chudých, ale lidnatých trhů, především v Indii a v Číně. Podle Insight Research
by měly na konci roku 2006 tvořit příjmy za mobilní služby 49 % z celkových
tržeb za telekomunikace, a tento podíl by se měl do roku 2010 zvýšit na 55 %.
Ve výhledech na růst počtu uživatelů se vcelku shodnou s Gartnerem, protože
předpokládají, že na konci roku 2005 bylo 1,8 miliardy předplatitelů. V té době
by měly světové telekomunikace jako takové vydělat zhruba 1,2 bilionu dolarů.
Pokles ze začátku století vystřídal zdravý růst a v roce 2010 by měl "telco"
trh dosáhnout obratu zhruba 1,6 bilionu dolarů.

Nové příležitosti
Stejně jako výrobci hardwaru musejí i producenti mobilních telefonů navázat
strategii své výroby na operátory a společně sledovat nové trendy. Jedním z
nich jsou měnící se funkce mobilního telefonu. Jestliže v roce 2005 připadaly
více než tři čtvrtiny obratu na hlasové služby a zbývající necelá čtvrtina na
data, v roce 2007 již bude toto rozdělení pestřejší. Přenos hlasu si sice
zachová největší díl z poskytovaných služeb, tedy něco přes 50 %, data se ale
dostanou mírně nad 25 % a o zbývající díl se podělí zábava i informace. To
jasně naznačuje, že bude stoupat poptávka po mobilním obsahu. V současnosti si
podle výzkumu společnosti LogicaCMG z července 2005 stahuje nějaký typ
mobilního obsahu 41 % uživatelů v Asii, 19 % v Severní Americe, 12 % v Evropě a
9 % v Jižní Americe. Za rok by již čísla měla vypadat úplně jinak. Do čela se
překvapivě dostane Jižní Amerika s 90 % uživatelů stahujících si obsah do
mobilního telefonu, následovat bude Severní Amerika s 58 %, Evropa s 54 % a
Asie se 49 %. To znamená, že zákazníci budou mít stále větší zájem o mobilní
přístroje pohodlně podporující datové přenosy, s dostatečnou pamětí a většinou
i velmi dobrým fotoaparátem. Dalším esem oslovujícím uživatele bude pohodlné
přehrávání hudby prostřednictvím mobilů.

Nokia
Společnost Nokia ukončila rok 2005 s obratem ve výši 34,2 miliardy eur, což
bylo o 16 % více než v roce 2004 (29,4 miliardy). Na prodej mobilních telefonů
připadly tržby ve výši 20,8 miliardy eur, tedy o 12 % více než v předchozím
roce (18,5 miliardy). Přestože byla divize mobilních telefonů v plusu, nejvyšší
přírůstky zaznamenala divize multimédií. Čistý zisk potom celkově činil 3,6
miliardy eur neboli o 13 % více než v roce 2004. Zisk na akcii za rok 2005
dosáhl 0,83 eura, což je o 20 % víc, než v roce 2004 (69 centů).

Motorola
Tržby společnosti Motorola vzrostly v roce 2005 (GAAP) o 18 % z 31,3 na 36,8
miliardy dolarů. Mobilních telefonů prodala celkem 146 milionů kusů, tedy o 40
% více než v roce 2004. Zisk na akcii činil 1,82 dolaru, což je o 102 % víc než
90 centů z předchozího roku. Údaje o prodeji mobilních telefonů jsou k
dispozici pouze za 4. čtvrtletí, což je dovoluje srovnat s celkovými výkony
firmy. Celkový obrat Motoroly za 4. čtvrtletí 2005 činil 10,4 miliardy dolarů
ve srovnání s 8,8 miliardy v roce 2004. Zisk na akcii za toto období vzrostl
meziročně z 28 na 47 centů. Ve sledovaném časovém úseku dosáhl obrat za mobilní
telefony 6,5 miliardy dolarů, tedy o 30 % víc než v roce 2004. Za celý rok 2005
potom prodeje mobilů vzrostly o 25 % a provozní zisk o 27 %.

Samsung
Jihokorejský výrobce skončil rok 2005 s obratem 59,38 miliardy dolarů, přičemž
čistý zisk činil 7,9 miliardy dolarů. Celkově jde o téměř 30% pokles oproti
příjmům z roku 2004. Obrat společnosti za 4. čtvrtletí 2005 činil 16,04
miliardy dolarů s tím, že na telekomunikace připadly tržby ve výši 5,12
miliardy dolarů, z toho na mobilní telefony 4,8 miliardy dolarů (+7 %). Tržby
za mobily za celý rok potom činily 18,4 miliardy dolarů. Divize telekomunikací
měla v roce 2005 třetinový podíl na celkových tržbách, přičemž mobilní telefony
na tom mají více než 90% podíl. Firma dále uvedla, že ve 4. čtvrtletí 2005
dodala na trh 27,2 milionů kusů telefonů, což je v meziročním srovnání o 29 %
víc. Mobily jdou především na export, stálým odběratelem (cca 30 %) je Amerika,
znatelně však roste vývoz do Evropy (40 % ve 4. čtvrtletí 2005).









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.