Znamená 500% nárůst opravdové probuzení?

Míru skutečného elektronického obchodování v ČR zahrnujícího přímý prodej koncovým zákazníkům se zřejmě popr...


Míru skutečného elektronického obchodování v ČR zahrnujícího přímý prodej
koncovým zákazníkům se zřejmě poprvé na našem trhu pokusila zmapovat společnost
Deloitte & Touche.
Jiří Donát, zodpovědný za uvedenou studii, zařadil do průzkumu opravdu jen
české internetové obchody, které nemají svoji "kamennou" základnu, neprodávají
prostřednictvím partnerů (CompaqPlus, AutoCont) a neprodávají zboží pomocí
katalogů (Quelle). S jedinou výjimkou (MusicaBona.com) byly všechny oslovené
obchody zaměřeny na českého zákazníka.
Studie pracovala s údaji 12 obchodů (Cybex.cz, Dvdexpress.cz, Istore.cz,
Kosmas.cz, MusicaBona.com, Obchod.stranky.cz, Obchodni dum.cz, Patro.cz, Shop.
culture.cz a Shop.cz). Obrat všech jmenovaných obchodů dosáhl za rok 1999
zhruba 44,5 milionu korun. Celková částka ve své absolutní hodnotě není nijak
ohromující a vzhledem k nemožnosti srovnání (jde o 1. známý výzkum tohoto
druhu) také mnoho nevypovídá o skutečné hodnotě trhu. Studie však nabízí víc
především vývoj obratu po jednotlivých měsících roku a také srovnání s
předchozími roky. Zde jsou již výsledky opravdu zajímavé zdá se, že mapují
existující trendy.
Meziroční nárůst obratu sledovaných firem mezi lednem 1999 a lednem 2000 činí
533 %, při srovnání celého roku 1999 s rokem 1998 je nárůst ještě vyšší 644 %.
Rok předtím byl růst 424%. Jde tedy o předzvěst lepších zítřků?
Zajímavá je i komoditní struktura uskutečněných nákupů. Teoreticky bychom
předpokládali, že žebříček povedou knihy (21,9) nebo cédéčka (14,3 %), které
jsou nejčastěji spojovány právě s prodejem na Internetu. Nicméně obě tyto
komodity předstihlo tzv. bílé zboží s podílem přesahujícím 24 %. Výrazně
rostoucí zájem mají čeští internetoví zákazníci o filmy na DVD. Ostatně právě
elektronika (12,8 %) a video (9,3 %) tvoří další komoditní skupiny stojící se
svým podílem ještě za zmínku. Kolem 5 % potom připadá na prodej jak hardwaru,
tak softwaru.
Jak to vypadá, dají se peníze na Internetu vydělat spíš prodejem menšího počtu
drahých výrobků (ledničky, pračky), než prodejem velkého množství levnějšího
zboží. Rozhodujícím faktorem je počet lidí připojených na Internet a zvládnutá
(či nezvládnutá) logistika.
0 0762 / dar









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.