Zprávy, katalog a GMail

V této Cover Story jsme již několikrát zopakovali, že Google není pouze fulltextovým vyhledávačem. Co tedy ještě je...


V této Cover Story jsme již několikrát zopakovali, že Google není pouze
fulltextovým vyhledávačem. Co tedy ještě jeho provozovatel nabízí a na čem
staví svůj obchodní model?
Google minula portálová mánie a taktéž nikdy nepodlehl svodům bannerové
inzerce. Jeho příjmy původně pocházely jednak z předplacených textových odkazů
(přednostní místo ve výpisu pro určitá slova, tzv. "sponsored links" o
realizaci celého systému se stará technologie jménem AdWords), jednak z prodeje
samotné vyhledávací technologie. Jak se Google stal pojmem, mohla společnost už
docela dobře žít coby dodavatel softwaru. Google byl dlouho nasazen jako
podpůrný vyhledávač na Yahoo a ostatně i u nás jej svého času využívaly portály
RedBox a Seznam. Technologii přitom pro její přednosti licencovaly nejen
portály/ /rozcestníky, ale i přímo jednotlivé servery v minulosti i americký
Computerworld.
Kromě prohledávání webového obsahu zprovoznil Google i podobnou službu
fungující nad diskusními skupinami Usenetu. Na rozdíl od prohledávání webových
stránek zde Google nemá prakticky žádnou konkurenci; zaindexovaný archiv
Usenetu sahá až do roku 1981.
Velice zajímavý projekt představuje služba Google News. Jedná se o automaticky
generované zpravodajství založené na sledování dalších serverů. Na rozdíl od
řady dalších "agregátorů" však celý systém vykazuje téměř znaky umělé
inteligence a skutečně působí dojmem, jako by byl vytvářen lidskými editory.
Co si pod tím přesně představit? Podobně jako v případě PageRanku je i systém
Google News předmětem utajení a detailně ho zná možná pouze jeho tvůrce Krishna
Bharat. Sledováním služby lze však zjistit, že (opět podobně jako u
prohledávání webu) Google News hodnotí význam zprávy podle toho, kolikrát se o
ní napíše na sledovaných serverech přitom musí s potřebnou spolehlivostí
rozpoznat stejnou zprávu i tehdy, když se objeví např. pod lehce odlišnými
titulky.
Sledovaných serverů je v tuto chvíli asi 4 500 a aktualizace probíhá téměř
on-line stránky se mění zhruba každou hodinu. Google přebírá pouze krátké
anotace a odkazy na články nemusí tedy platit za obsah. Z agregovaných
informací se ani nevytváří žádný archiv, po určité době prostě ze systému
"vypadnou".
Google News může současně sloužit jako "rešerše" k určité události. S jeho
pomocí lze zjistit, nakolik se informace jednotlivých zpravodajských serverů o
určité události shodují (jinak řečeno lze např. odhalit ty servery, které pouze
přebírají agenturní zpravodajství) a jak se naopak pohled jednotlivých titulů
liší např. podle jejich politické orientace.
Kromě významu zpráv Google News také automaticky rozeznává jejich příslušnost
do určitých tematických kategorií. I tato funkce zjevně vyžaduje pokročilé
schopnosti práce s jazykem.
K dalším službám Google patří "katalogy" dostupné na adrese
catalogs.google.com. Google sice nabízí i svůj vlastní tematický rozcestník ve
stylu Yahoo (directory .google.com), "katalogy" jsou však něčím úplně jiným.
Jde o databázi tištěných nabídkových katalogů, které jsou převedeny do
elektronické podoby a díky použití OCR přístupné jako text jde v nich tedy
vyhledávat. Vyhledávání přímo v internetových obchodech a objednávku zboží
on-line pak umožňuje služba Froogle, nedávno uvedená i ve verzi pro mobilní
telefony.
Velkou pozornost vzbudil také plánovaný freemail G-Mail, jehož kapacita měla
dosáhnout úctyhodný 1 GB. Oznámení o uvedení služby však provázely problémy.
Jak se ukázalo, plánovaný název je už registrovanou obchodní známkou firmy
Market Age (navíc nikoliv pouze v USA, ale i v 80 dalších zemích).
Provozovatelé také původně počítali s tím, že do e-mailu bude textová reklama
přidávána podle obsahu dopisu. Jinak řečeno, provozovatel bude prohledávat a
indexovat to, co uživatelé napíší/přečtou.
Proti tomuto záměru vystoupila v Evropě organizace Privacy International, v USA
senátorka Liz Figuerová. Názory se budou lišit, osobně by mi automatické
skenování mé korespondence nějakým robotem nijak nevadilo. Google navíc tento
svůj záměr jasně deklaroval v obchodních podmínkách služby, takže každý z
uživatelů má možnost se rozhodnout, zda mu nabízený komfort za takové omezení
stojí.

Podpora vědeckého výzkumu
Podobně jako celá řada serverů nabízí i Google speciální lištu, která se
nainstaluje do webového prohlížeče. Google Toolbar poskytuje kromě funkcí
běžných u tohoto druhu aplikací také likvidaci pop-up oken. Zájemci se současně
mohou spolu s Googlem zapojit do distribuovaného projektu Folding@home, který
je organizován Stanfordskou univerzitou. Tento projekt je zaměřen na analýzu 3D
struktury proteinů (především s ohledem na aplikace v oblasti medicíny). Do
systému se lze přihlásit na adrese toolbar.google.com/dc/offerdc.html.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.