Zvláštnosti expanze v distribuci - Nejen pro světové firmy je český trh malý

Holding společností AAC, který zastřešuje významné české "peckaře", tj. hlavně firmy Libra Electronics, ProCA a Vik...


Holding společností AAC, který zastřešuje významné české "peckaře", tj. hlavně
firmy Libra Electronics, ProCA a Vikomt, je, když se čísla sečtou, vlastně
největším dodavatelem PC v České republice a se svým celkovým obratem u nás se
AAC plně vyrovná i zastoupením dodavatelů "velkého železa" z velké trojky.
Holding AAC je navíc členem finanční skupiny First International Computer, což
mu dává silné zázemí.
Posílit pozice u dodavatelů
"Hlavním důvodem expanze AAC bylo získat a posílit pozice u dodavatelů
(většinou primárních výrobců). Na každý produkt, pro který má nebo chce získat
firma distribuci, musíme dodavateli garantovat takové odběry zboží, které český
trh není schopen dlouhodobě absorbovat," vysvětluje Adolf Středa, ředitel
společnosti Libra Electronics.

Důkladná příprava
Pro distribuční společnost vyvstává potřeba důkladně se připravit na vytvoření
zahraničních akvizicí či poboček. Taková firma navíc musí poznat stav a způsob
obchodování v daných zemích. Nesmí opomenout zákony trhu, kterými jsou tlaky
ohledně zvyšování kvalifikace v oblasti logistiky, financování a obchodního
marketingu. Samozřejmou výhodou je, že takto zvýšenou kvalifikaci lze zpětně
aplikovat i na domácí český trh. Na úspěšně expandující firmu se navíc okolí
dívá jiným pohledem. Získává totiž vyšší bonitu pro obchodní a finanční
partnery a investory, navíc může vstoupit na burzu a celou společnost skutečně
kapitalizovat.
V distribuci se dnes točí velké peníze s minimálními obchodními maržemi, proto
i expanze takové firmy na zahraniční trh musí být velmi opatrná. V distribuci
platí snad jak nikde jinde, že o zákazníky se přichází kvůli chybě firmy,
nikoliv z důvodu jejich přirozené migrace. Když distribuční firma chyby nedělá,
o zákazníky z nejrůznějších důvodů prakticky nepřichází. Mají již nastaveny
svoje kredity, tj. slevy, vytvořené kontakty a lidské vztahy s přirozeným
způsobem zavedenými stupni důvěry.
Řízení zahraničních poboček
Firmy z holdingu AAC řídí svoje zásobování zahraničních trhů z Čech, a to přímo
od výrobců.
Co se týče vytvoření zahraniční pobočky, která řeší vše, tj. i tok zboží a
přímý prodej, musejí si firmy z holdingu AAC vyřešit další důležité
záležitosti. Mezi ně patří vytvoření pozice na daném trhu, aby byli jako
dodavatelé akceptovatelní. Musejí zajišťovat dobrou správu dodávaných komodit
na daný trh, to znamená především:
-Vytvořit síť distributorů
-Zabezpečit financování
-Zajistit rychlou a efektivní logistiku
-Zajistit vyřizování reklamací
-Provádět důslednou kalkulaci všech nákladů a výnosů.
Ukázalo se, že některé z těchto aktivit a položek jsou v zahraničních
podmínkách samozřejmě úplně jiné než při práci na českém trhu.
Firmy z holdingu AAC financují svou distribuci v zahraničí pomocí
dodavatelských kreditů a speciálních bankovních produktů svých finančních
partnerů. AAC má pobočky na Slovensku a v Rumunsku, kde prodává pod hlavičkou
firmy ProCA. Libra Electronics dodává prakticky do celého světa na Slovensko,
do Ruska, Německa, Holandska, Velké Británie, Chorvatska, Rakouska, Slovinska,
Polska a připravuje prodej v Maďarsku. Kromě toho Libra chystá otevření
kanceláře na Balkáně za účelem podpory prodeje v této oblasti.
1 0009 / vox









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.