Zvuk ve třetím rozměru

Doposud jsme diskutovali hlavně o kvalitě 3D GRAFICKÝCH akcelerátorů výkonu, rozhraních, cenách. Je na čase rozpoutat...


Doposud jsme diskutovali hlavně o kvalitě 3D GRAFICKÝCH akcelerátorů výkonu,
rozhraních, cenách. Je na čase rozpoutat novou diskusi o 3D ZVUKOVÝCH
akcelerátorech.
Vývoj spěje nezadržitelně vpřed. Nejprve jsme kupovali VGA karty, schopné
zobrazit neuvěřitelných 256 barev. Když se 256 barev stalo standardem, sháněli
jsme nejvýhodnější zvukové karty každý chtěl být "soundblaster kompatibilní". V
době, kdy se 16bitový zvuk stal samozřejmostí, jsme začali přemítat nad
kvalitami a potřebou 3D akcelerátorů. A dnes kdy již nikdo nepochybuje o tom,
že 3Dfx či jiný slušný 3D akcelerátor je i pro občasné hraní her naprostou
nutností se vracíme ke zvuku. Jsou tu totiž nové technologie 3D zvuk (nebo v
anglickém originálu "3D positional audio").
3D zvuk je momentálně doménou herní (ostatně i tento článek je myšlen zejména s
ohledem na hry a zábavu na PC), neznamená to ale, že se v blízké či vzdálenější
budoucnosti nedotkne všech PC. Už dnes některé firmy (Comfor) montují do
některých počítačových sestav 3D zvukové karty jako standardní výbavu. Proto
není na škodu vědět o technologiích 3D zvuku víc a osvojit si pár nových
termínů, podobně jako tomu bylo v nedávné době u 3D grafických akcelerátorů a
termínů typu "Glide" či "Direct 3D" přesto bych chtěl být co možná
nejstručnější. Proto bych všechny odborníky z oblasti hudby a zvuku prosil za
prominutí všemožných zjednodušení a nepřesností, ke kterým se v rámci
stručnosti (či své neznalosti v "nepočítačových" oborech) budu muset uchýlit.
Sound Blaster Live!
V posledních měsících se v souvislosti s 3D zvukem mluví nejčastěji o SB Live!
novém dítku Creative Labs, firmy, která má na svědomí standard Sound Blaster,
který je na světě již od roku 1989. Podívejme se tedy na zoubek jedné ze dvou
vedoucích zvukových karet (tou druhou je Monster Sound MX 300).
Live! se vyrábí ve dvou příchutích. Tou první je kompletní balení, obsahující
vlastní kartu, přídavné porty s digitálními a MIDI vstupy a výstupy a opravdu
velká dávka softwaru, včetně speciální verze Unrealu. Tato sada je ovšem
poněkud drahá 5 600 Kč bez DPH. Pro běžného smrtelníka se tak jako mnohem
zajímavější jeví Live! Value balení, které obsahuje plnohodnotný Live!,
ovladače a utility (chybí tu tedy přídavné porty a software) tuto variantu lze
sehnat za necelé 3 000 Kč, v OEM verzi už za 2 350 Kč bez DPH. Vzhledem k tomu,
že pro běžné herní využití Live! Value zcela dostačuje, je cena vcelku
přijatelná. Plná verze pak může být zajímavá pro hudebníky poloprofesionály,
které zaujmou jak přídavné vstupy a výstupy včetně digitálního (bohužel není
optický a je pouze stereo...), tak i přibalený software.
Pod kapotou Live! se skrývá DSP čip EMU10K1, jehož hlavní výhodou je plná
programovatelnost můžete na něm tedy vytvořit libovolné efekty a výpočty,
samozřejmě pokud na ně svým výkonem stačí. Znamená to, že s příchodem nových
ovladačů či EAX 2.0 se může souhrn funkcí, kterými Live! disponuje, značně
rozšířit. Nevýhodou DSP čipu (ve srovnání se zvukovým procesorem s pevně danou
sadou funkcí, jako je třeba Aureal Vortex 2) je asi 3x nižší výkon při stejné
ceně. I tak je ale EMU10K1 velmi silný DSP čip, který odpovídá svou složitostí
a výkonem procesoru třídy Pentium. Karta tak dokáže zpracovat současně až 32
nezávislých 3D zvukových toků a s nejnovější verzí ovladačů i neuvěřitelnou
512hlasou MIDI polyfonii.
Softwarové vybavení dražší varianty se skládá z ovladačů, utilit (jako je
ovládací lišta), Vienna Soundfont Studia pro vytváření vlastních MIDI nástrojů
technologií Soundfont atd. Kromě toho jsou tu i výborné programy pro práci se
zvukem a hudbou Sound Forge XP 4.0, Cakewalk Express Gold a Mixman Studio,
bundle pak uzavírá Unreal Special Edition. U SB Live! Value pak naleznete pouze
ovladače a utility.
Ve dvou nebo ve čtyřech?
Důležitá otázka, kterou si asi položí mnoho majitelů zvukové karty, je, zda
jsou dva páry reproduktorů (nebo soustava/reciever podporující vícekanálový
vstup) skutečné nutné. Jsou. SB Live! sice umí "emulovat" 3D zvuk i na pouhých
dvou reproduktorech, ovšem dojem při použití čtyř reproduktorů (ať už s
Cambridge 4point Surround od Creative, kvalitním AV recieverem, nebo se dvěma
komponentovými zesilovači/páry reproduktorů) je nesrovnatelně lepší. Pokud máte
u počítače kompletní sestavu s Dolby Surround Pro Logic nebo Dolby AC3/Digital,
můžete připojit SB Live! (v rámečku poblíž je vysvětleno jak) i přes jediný
stereovstup nebo (pokud máte plný Live!, a ne jen Value verzi) digitálním
kabelem. Rozhodně ale nezůstávejte u pouhých dvou reproduktorů.
To Beat or not to Beat
A jak to všechno zní? Velmi dobře. Live! má několik důležitých vlastností,
které se totiž projevují ve všech hrách a aplikacích zejména je to současné
přehrávání několika zvuků současně a jejich hardwarové mixování tím lze ubrat
ze zátěže procesoru. Další věcí, kterou asi většina uživatelů ocení, je možnost
vybrat si z přednastavených možností "zvukový model" pro hry, které 3D zvuk
vůbec nepodporují (Diablo, Age of Empires a další), či si přidat nějaké to echo
a reverb při přehrávání hudby.
Zcela odlišná je situace u her, které podporují 3D zvuk. Pokud hra zvládá přímo
EAX, zážitek je výtečný. Zvuk se při přechodu z jedné místnosti do druhé mění,
zcela jasně slyšíte, kde se zrovna nepřátelé nacházejí, uvědomujete si rakety a
střely svištící okolo vaší hlavy a vybuchující za vámi (Half-Life, Unreal verze
2.20). U Direct Sound 3D sice přicházíte o modelování zvuku podle typu
místnosti, trojrozměrný dojem ale zůstává. Škoda jen, že Live! modeluje (ve
srovnání s A3D kartami) o něco hůře polohu zvuku nad a pod vámi a že emulace
A3D má, jak jsem už zmínil, daleko k dokonalosti.
Kompatibilita I 3D
Jako na potvoru je prozatím nejrozšířenější rozhraní pro 3D zvuk A3D. A jako na
potvoru je to oblast, ve které není Live! nejsilnější v kramflecích. Ovladače
sice dokáží s A3D pracovat, výsledek je ale přece jen horší než u karet s
Aureal čipem, což je docela škoda. U mnoha her tak pomůže patch, který buď
zlepší fungování Live!, nebo rovnou přidá podporu EAX. Jinak na tom není Live!
nejhůře podporuje EAX, DS3D a bude samozřejmě podporovat EAX 2.0. Není ale
pravděpodobné, že by někdy Live! podporoval A3D 2.0. S postupem času se ovšem
situace značně zlepšuje většina současných a připravovaných titulů již
podporuje vedle A3D i přímo EAX standard. Ostatně o tom se můžete přesvědčit
sami, seznam her, které Live! podporuje, se nachází někde poblíž a rozhodně
není krátký.
Kompatibilita II DOS
Pokud si s počítačem hrajete déle než nějaké 2 roky, pamatujete asi období, kdy
měla jména souborů pouze 8+3 znaky říkalo se tomu DOS. Je velmi pravděpodobné,
že vám z těchto zlatých časů zbyly nějaké staré hry, po kterých občas (ať už
díky nudě nebo nostalgii) sáhnete. A tu přichází otázka: Je Sound Blaster
(Live!) kompatibilní se Sound Blasterem? Nebudu vás napínat: je i není. Live!
rozhodně není hardwarově kompatibilní s žádným ze starých soundblasterů na PCI
sběrnici to ani není možné, protože PCI-karty nemají přístup k DMA kanálům,
které jsou pro chod "soundblasteru" nutné. V Creative sice vymysleli geniální
fígl zvaný "SB-Link" (maličký konektůrek u ISA slotů, který PCI-kartě umožňuje
krást DMA a IRQ z ISA sběrnice), který lze nalézt na všech novějších
motherboardech. SB-Link byl ovšem zjevně vynalezen proto, aby zůstal nevyužit,
jediná PCI zvukovka, která jej podporuje, je "soundblaster" AWE 64D, který
ovšem nikdo normální nikdy neviděl, protože se dodává pouze OEM partnerům v
USA. Basta! Ale zpět k otázce kompatibility s DOSem. Creative ji specifikují
jako "near-perfect". Myslím, že tvrzení je to poněkud nadnesené. DOSové tituly
se mi po denním snažení podařilo rozjet vždy pouze v DOSovém okně Windows95/98
(což jde opravdu snadno) zde je kompatibilita se "soundblasterem" 16 a General
MIDI výtečná. Menší problém ale je, že některé DOSové hry ve Windows nechodí.
SB Live! by ovšem podle všeho měl emulovat i v DOSu či DOS promptu mně se tento
režim rozchodit nepodařilo, zatím to ovšem nevzdávám a budu zkoušet dál. Pokud
se ale nechcete párat s emulací, nic nebrání tomu, abyste si ponechali starou
zvukovou kartu pro hraní her v DOSu pokud ovšem máte v počítači více zařízení
(síťová karta, SCSI řadič), může se vám ale stát, že nevystačíte s volnými IRQ
kanály.
Alternativy k Live!
Samozřejmě, že Live! není jedinou možností, jak vstoupit do světa 3D zvuku.
Vedle nejsilnějšího konkurenta Monster Sound MX300 s čipem Aureal Vortex 2,
kterému se budeme věnovat v budoucnu, jsou tu i jiné, mnohdy levnější varianty
a možnosti.
A3D 2
Zatím existují pouze 2 karty s čipsetem Aureal Vortex 2 zmiňovaný Monster Sound
MX 300 a nová karta od Turtle Beach Montego 2. Monster Sound MX300 podporuje
standardy A3D, A3D 2.0, Directsound 3D a v budoucnu i EAX (momentálně sice s
EAX funguje, ale výsledná kvalita je horší než u SB Live!). MX300 se budeme
detailněji věnovat v budoucnu. OEM verze MX300 lze sehnat za 2 500 Kč.
A3D karty
Další alternativou jsou karty s čipem Aureal. Měli byste se ale ujistit, zda má
karta výstup na 4 reproduktory a podporuje rozhraní A3D a DirectSound 3D
(kupříkladu Sonic Impact S90 má výstup pouze na 2 reproduktory). Tyto karty
bohužel nepodporují EAX.
SB 128
Pokud se vám zdá SB Live! drahý, ale chcete zůstat u Creative, můžete sáhnout
po SB 128. Má také výstup na 4 reproduktory a pracuje se standardem EAX a
Directsound 3D, kvalit Live! ovšem nedosahuje. SB 128 lze pořídit za 1 700 Kč
bez DPH.
Existuje samozřejmě mnoho dalších zvukových karet s podporou 3D zvuku, ale
jejich vlastnosti či podpora standardů jsou mnohdy natolik slabé, že nemá cenu
o nich uvažovat alespoň ne pokud vám jde o co nejlepší zážitek ve hrách.
Creative 4point Surround
Pokud si hodláte pořídit 3D zvukovou kartu, ale nechce se vám investovat do
dvou reprosoustav, mohly by vás zajímat tyto reproduktory z produkce Cambridge
Soundworks. Sestava se skládá ze 4 satelitních reproduktorů pro přední a zadní
kanál a subwooferu. Pokud nemáte kam umístit zadní reproduktory, můžete využít
sice nízké, ale přece jen funkční nožičky, které jsou přibaleny. 4point
Surround má, zejména vzhledem k velikosti reproduktorů čistý a jasný zvuk.
Trochu nepříjemná je horší kvalita subwooferu a poměrně malá maximální
použitelná hlasitost. Na druhou stranu je to snadné a elegantní řešení za cca 3
000 Kč.
Jak ven?
Pokud vás 3D zvuk zaujal a máte pocit, že se svým SB16 či 64 o cosi přicházíte,
máte pravdu. Technologie je to stále ještě mladá a ve vývoji, ale už dnes
přináší skutečně báječné výsledky. Vzhledem k poklesu cen 3D zvukových karet
ale není důvod, proč nenaskočit. SB Live! (či MX300) jsou k mání už za ceny
okolo 3 000 Kč s DPH to je přibližně polovina ceny prvních 3D zvukovek. Jedinou
nevýhodou je tak jen trochu nepřehledná situace okolo zvukových standardů/
rozhraní, která bude ještě pár měsíců krystalizovat.

Co je "3D zvuk"
Všichni známe pojem "stereo". Stereozvuk je vytvářen soustavou alespoň dvou
reproduktorů, do kterých jsou odděleně přiváděny informace z levého a pravého
zdrojového kanálu. Ve své podstatě tedy dokáže stereosouprava obsahovat
informace o poloze zdroje zvuku v jedné ose. Ve hře tedy dokážete odhadnout,
zda je zdroj zvuku napravo či nalevo, případně nakolik napravo či nalevo se
nachází. Díky možnosti modulovat dodatečně zvuk (Dopplerův efekt atp.) můžete
sice určovat polohu zdroje zvuku lépe, dvoukanálový systém má ale k dokonalosti
velmi daleko. Toto omezení, vlastní všem běžným záznamovým zařízením (kazeta,
videokazeta, CD-audio), lze kompenzovat kódováním dodatečných prostorových
informací do zvukového záznamu. Pomocí dekodérů jako je Dolby Surround Pro
Logic či THX pak lze tuto informaci opět "vytáhnout" a použít ji při distribuci
zvuků do složitější reprosoustavy s více než dvěma kanály. Lze tak získat
relativně velmi dobrý prostorový dojem. (V oblasti spotřební elektroniky ovšem
existují také skutečné standardy pro vícekanálový zvuk třeba digitální dolby
AC3 používaný u DVD.)
Počítačový zvuk ale rozhodně nemá tato omezení nic (snad kromě hudby) tu nemusí
být nahráno v pouhých dvou stopách. Naopak zvukové efekty jsou vytvářeny v
reálném čase, mixovány z několika (běžně osmi a více) kanálů a nakonec
distribuovány do dvou kanálů. Vytvořit systém, který zvuk neumisťuje pouze
nalevo/napravo, ale i v dalším či dalších rozměrech, není nic obzvlášť
složitého, stejně jako přidání dalšího NEZÁVISLÉHO stereovýstupu pro druhý pár
reproduktorů. Zvuky tedy již nejsou alokovány jen NALEVO a NAPRAVO, ale i PŘED
a ZA vás a pomocí drobných triků a podvůdků i NAD a POD vás z jednoho rozměru
se tak zvuk přesouvá do rozměrů TŘÍ! Vzniká cosi, co lze označit jako 3D zvuk.
Není to sice oficiální či přesný pojem, ale je to asi nejlepší způsob jak
pojmout celou problematiku do jediného výrazu.

Trocha teorie...
3D zvuk má dnes, podobně jako 3D grafika, hned několik standardů (API
rozhraní). Ve stručnosti si je tedy projděme.
První krůčky A3D
Snad prvním rozšířeným rozhraním 3D zvuku, které se začalo prosazovat někdy
koncem roku 97, byl standard Aureal 3D. Ve stejné době se sice objevil jako
součást DirectX 5 i DirectSound 3D, ovšem skutečností je, že první hry, které
podporovaly 3D zvuk, používaly především standard Aurealu. Mezi první hry s
podporou A3D patřil například Jedi Knight, či upravená verze Outlaws. A3D
definuje především umístění zvuků tedy odkud přicházejí, navíc má i omezenou
podporu prostorových efektů. O A3D se často mluví jako o derivátu DirectSound
3D, nutno ovšem zdůraznit, že A3D je přece jen o fous sofistikovanější než DS3D.
Direct Sound 3D (DS3D)
V čem nemá prsty Microsoft, to jako by neexistovalo. A protože 3D zvuk má
budoucnost, rozhodl se Microsoft zakomponovat do svých Direct X již ve verzi 5
nové rozhraní pro 3D zvuk Direct Sound 3D. DirectSound 3D je vlastně základem v
oblasti 3D zvuku každá 3D zvuková karta jej musí podporovat jako absolutní
minimum. Direct Sound 3D definuje zejména umístění zvuků v prostoru je to
základ, od kterého se odvíjejí ostatní API, jako je EAX.
EAX, DirectSound EAX
V Creative Labs naskočili do vlaku 3D zvukovek s přibližně ročním zpožděním.
Onen rok ovšem nepromrhali, ale věnovali se vývoji nového standardu pro 3D zvuk
Enviromental Audio Extensions (EAX). To by samo o sobě nebylo nic překvapivého.
Překvapivý je fakt, že EAX je otevřený standard, který nakonec Creative
zakomponovali ve spolupráci s Microsoftem do DirectX pod označením Direct Sound
EAX. To znamená, že nyní může kdokoliv přijít s novou zvukovkou a udělat pro ni
EAX ovladače. Za tento krok mají u mne Creative obrovské plus. Pokud se
technických parametrů EAX týče, je to dnes druhé nejpokročilejší rozhraní vedle
umístění zvuků definuje i typ zvuku v dané místnosti (míru a poměr
echo/reverb/chorus) tím lze vytvořit velmi věrnou zvukovou kulisu malé
místnosti, velké haly či otevřeného prostranství atp. Devizou EAX je jeho
snadné programování i vytváření nereálných efektů (které je v případě 3D modelu
u A3D 2.0 obtížné).
Aureal 2.0, A3D 2.0
Nejpropracovanější, nejlepší, nejnáročnější to je A3D 2.0. Hlavním rozdílem A3D
2.0, který jej odlišuje od všech ostatních rozhraní, je způsob, jakým pracuje
se zvukem. Samozřejmě že určuje polohu zvuku, stejně jako A3D či EAX, to je
ovšem jen základ. Zatímco EAX pouze určuje typ prostředí, Aureal 2.0 je při
vypočítávání zvuku mnohem "zvědavější". Nejen že se zajímá o typ a velikost
místnosti, ale i o zdroj zvuku, jeho umístění, následně vypočítává odrazy od
stěn a další dílčí výpočty. Výsledkem je tak kvalitnější, podrobnější zvukový
výstup i lepší celkový dojem. Když celou záležitost velmi zjednodušíme, dá se
říct, že tam, kde EAX definuje "zvukový typ" aktuální místnosti, počítá A3D 2.0
každý zvuk odděleně. Výsledek je vskutku ohromující. Hlavní nevýhodou A3D 2.0
tak je, že je VELMI NÁROČNÝ na výkon zvukového čipu. DSP jako je EMU10k by
podobnou záležitost zvládl jen těžko, momentálně tak existuje jediný zvukový
čip Aureal Vortex 2, který zvládne A3D 2.0. Tento standard má ale samozřejmě i
své nedostatky na rozdíl od EAX je mnohem složitější jej zakomponovat do hry a
v konečném součtu je hra se zapnutým A3D 2.0 i o něco náročnější na výkon
procesoru (a vyždímáte z ní tak o pár fps méně).
EAX 2.0
EAX 2.0 je zatím pouze v přípravě, mělo by se ovšem jednat o "odpověď" na A3D
2.0. Na jeho vývoji ovšem nepracuje jen Creative, ale celá skupina výrobců s
názvem "IASIG". Je tedy možné, že rozhraní se bude nakonec jmenovat jinak.

Hry, které podporují nebo budou podporovat 3D zvuk
HraA3DEAX
Alien Resurrectio-3
Aliens vs. Predator-3
Anachronox-3
Babylon 5-3
Baldurs Gate-3
Battlecruiser 3020AD-3
Battlezone-3
Beneath-3
Big Air-3
Black & White-3
Blade-3
Blood 2: The Chose33
Bug Riders-3
Crime Cities33
Croc 2-3
Crusher-3
Daikatana33
Dark Vengeance-3
Darkstar-3
Descent 333
Descent: Freespace-3
DEUS-EX33
Draka33
Duke Nukem Forever-3
Expendable33
Expert Pool-3
FIFA Soccer 99-3
Formula 1 98-3
Future Beat 3000-3
G-Police (OEM)-3
Half-Life33
Heavy Gear-3
Heavy Gear II33
Heretic II-3
Homeworld-3
Hostile Waters33
Incoming-3
Inertia-3
Interstate 76: Arsenal-3
Interstate 8233
Jedi Knight-3
Klingon Honor Guard33
Lander-3
Madden NFL 99-3
MDK-3
MechWarrior III-3
Messiah33
Might & Magic VII-3
Miles Sound System 5.0-3
Mobil 1 Rally 99-3
Moto Racer 2-3
Motorhead33
Mysteries of the Sith-3
Myth II33
Navy Seals-3
Need For Speed III-3
Outlaws-3
Plane Crazy-3
Populous: The Beginning-3
Powerslide33
Prince of Persia 3D33
Private Wars-3
Rally Masters-3
Recoil-3
Redline33
Redline Racer-3
Rent A Hero-3
Requiem: Avenging Angel-3
Resident Evil 2-3
RoboRumble-3
Ruud Gullit Striker-3
Sacrifice-3
Shattered Reality-3
Shipwreckers!-3
Shogo: Mobile Armor D.33
Sim City 3000-3
SimCopter (OEM)-3
SiN-3
Slave Zero33
SpecOps R.T.Bravo-3
Speed Thrill-3
Speedway Manager 3D-3
Starfleet Academy-3
Starsiege33
Starsiege TRIBES33
The Axe-3
Thief: The Dark Project33
Thrust, Twist n Tur-3
TigerShark-3
TNN Outdoors Pro Hunter-3
Tomb Raider III-3
Tonic Trouble-3
Trespasser33
Ultima: Ascensio-3
Ultimate Race Pro-3
Ultimate Race Rally-3
Unreal33
Uprising 233
Virtua Command-3
Virtua Rally-3
VRML Browser-3
Wargasm33
Warzone: 2100-3
Way Point Zeta33
Wheel of Time33
Wild Metal Country-3
WorldView 2.0-3
X-3
X-Com: Alliance33
* Poznámka: Tituly podporující EAX a většina (novějších) titulů podporujících
A3D obvykle podporuje i Microsoft DirectSound 3D!

Technologie a rozhraní
V současné době existuje několik výrobců technologií pro 3D zvuk, v této
tabulce najdete ty nejrozšířenější technologie a rozhraní.
Aureal (Vortex AU8800, AU 8820)
Podporuje standardy A3D a A3D 2.0, Microsoft DirectSound 3D. Některé karty (MX
300) podporují i EAX.
EMU10K1
Podporuje EAX, Microsoft DirectSound 3D, emuluje A3D.
Qsound 3D (ESS Maestro-1)
Podporuje Qsound a Microsoft DirectSound 3D.
Sensaura (Yamaha YMF724, ESS Maestro-2)
Podporuje Microsoft DirectSound 3D.
Hlavní používaná rozhraní
Aureal A3D, A3D2
Creative EAX / Microsoft DirectSound EAX
Microsoft DirectSound 3D
Qsound (na ústupu)

Jak provozovat SB Live! s AV recieverem
Hlavní problém při propojování SB Live! s klasickým zesilovačem či recieverem
je, že Live! má výstup ve čtyřech oddělených linkách, zatímco vstupy na většině
zesilovačů a recieverů mají jen dvě linky. Pokud ale máte zesilovač/reciever se
systémem Dolby Surround Pro Logic, nebo Dolby AC3/Dolby digital, můžete se
radovat, Live! lze k takovým zařízením připojit a mít dokonalý či téměř
dokonalý prostorový zvuk.
1.Pokud máte zesilovač či reciever s Dolby Surround Pro Logic a pěti
reproduktory, stačí vyvést jeden stereovýstup z SB Live! do vstupu zesilovače.
V ovládacím panelu SB Live! následně vyberte nastavení Live! Surround.
2.Pokud máte zesilovač se šesti vstupy, použijte oba výstupy SB Live! První
výstup zapojte do vstupů pro "Front" a druhý výstup zapojte do "surround" nebo
"rear". Zbylé dva vstupy nechte nezapojené. V ovládacím panelu SB Live! zvolte
"4 speakers".
3.Pokud máte zesilovač s digitálním vstupem pro koaxiální kabel (konektor
shodný s CINCH), pořiďte si kvalitní kabel (stačí kvalitní kompozitní
videokabel s CINCH konektory na obou stranách). Ten zapojte do digitálního
výstupu na přídavné kartě SB Live! (toto řešení tedy není možné, pokud máte
Live! Value) a do digitálního vstupu na zesilovači. V ovládacím panelu nastavte
Live! Surround.

SHRNUTÍ
Sound Blaster Live!
3D zvuková karta nové generace
lPlus: Výborná kvalita zvuku, EAX, vcelku dostupná cena za Value model
lMinus: Horší kompatibilita s A3D a DOSovými tituly
lDatrontech, Praha,
Tel.: 02/611 22 301
Fax: 02/611 22 731
www.datrontech.cz
sales@datrontech.cz
lKoncové ceny (vč. DPH):
Live! Value3 503 Kč
Live!7 297 Kč

9 0198 / or









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.