Twitter se rozhodl začlenit technologii „Do Not Track“

19. 5. 2012

Sdílet

 Autor: © ima - Fotolia.com
Sociální síť Twitter přišla s oznámením, že podpoří funkci „Do Not Track“, která slouží k ochraně soukromí. Pokud si to uživatel bude přát, nebude možno sledovat jeho aktivity na Twitteru.

Zpráva byla zveřejněna za účasti zástupců amerického Úřadu na ochranu spotřebitele (FTC) během konference týkající se „Do Not Track“, kterou uspořádal tvůrce programu Firefox – společnost Mozilla. Ta je zároveň nejvýraznějším zastáncem této technologie. Sám Twiter neměl v úmyslu se uvedeným krokem příliš zviditelňovat. Na firemním účtu se omezil na vyjádření, že si cení, že Úřad na ochranu spotřebitele „Do Not Track“ podporuje.

„Ukazuje se, že Twitter je jediná sociální síť, která u uživatelů internetu zohledňuje právo na ochranu soukromí,“ řekl Brian Blau, který se ve společnosti Gartner specializuje na uživatelské technologie. „V porovnání s konkurencí jdou vlastní cestou a stojí za uživateli,“ dodal Blau.

„Do Not Track“ vychází z informací ve vstupním poli prohlížeče, kde se zobrazuje adresa vzdáleného serveru. To je základem pro komunikaci mezi prohlížečem a příslušnou webovou stránkou. Funkcí služby je signalizovat, že uživatel je na internetu sledován inzerenty nebo stránkami. Pokud se rozhodne uživatel mající službu „Do Not Track“ takovou stránku nebo službu trpět, musí být z její strany zastaveno monitorování jeho pohybu – nejčastěji vymazáním cookies.

Twitter vyjádřil podporu službě ochraňující soukromí lidí na internetu poprvé na konci roku 2010. Společnost Mozilla nyní uvítala, že se ji tato sociální síť rozhodla následovat. „Nesmírně ceníme, že nás Twitter plně podporuje, pokud jde o ,Do Not Track´,“ řekl manažer Mozilly Alex Fowler.

Spolu oznámením o „Do Not Track“ Twitter poněkud paradoxně přišel s možností pro každého nového uživatele nastavit si pomocí cookies ty účty, které bude sledovat (tzv. návrhy na míru). Firma krok zdůvodňuje tím, že se jedná o „experiment“ s cílem zjistit, jak úspěšně se chytne na trhu.

Pokud uživatel již dříve včlenil technologii „Do Not Track“ do prohlížeče, nové osobní nastavení v Twitteru již nemá smysl provádět. Firma totiž slíbila, že zastaví sběr informací, které dovolují přizpůsobovat Twitter podle stránek, na které uživatel v nedávné době vstoupil.

„Zdá se, že služba ,Do Not Track´ přebije u Twitteru možnost personalizovat si osobní nastavení účtu,“ sdělil Jonathan Mayer, jeden z výzkumníků, který na univerzitě ve Standfordu přišel se standardy pro hypertextový protokol využívaný ve všech současných webech.

Podle dostupných informací technologii „Do Not Track“ používá zatím skoro 9 % uživatelů PC, kteří mají nainstalovaný prohlížeč od firmy Mozilla, a 19 % uživatelů s prohlížečem Firefox pro mobilní aplikace – tedy ve verzi pro chytré telefony s operační systémem Android.