Intel: Revoluční grafický čip Larrabee přijde na začátku roku 2010

Společnost Intel oznámila, že svůj grafický procesor Larrabee, který by se měl stát konkurentem čipů od nVidie a ATI v oblasti výkonné 3D grafiky, uvede na trh již v příštím roce, pravděpodobně hned na jeho začátku.


Tuto informaci potvrdil CEO Intelu Paul Otellini během diskuse na finančními výsledky jeho společnosti spolu s analytiky z Wall Street. V současnosti je tento čip ve fázi ladění a v průběhu letošního roku by měl být jeho vývoj definitivně dokončen a stejně tak i potřebný software.

Již v současnosti je Intel největším hráčem na trhu grafických čipů, díky masivnímu rozšíření jeho integrovaných grafických řešené v čipsetech desktopů, notebooků i netbooků. Tato řešení jsou populární hlavně tam, kde jde o nízkou cenu a není potřeba klást důraz na 3D grafiku, tedy typicky při kancelářské práci či surfování na internetu. Náročnější uživatele však integrovaný grafický čip neuspokojí (zajímavé je, že např. Leslie Sobonová, vedoucí produktového marketingu z AMD tvrdí, že zatímco v USA jsou oblíbenější notebooky, v nichž jsou integrované grafické čipy se sdílenou grafickou pamětí, lidé v Evropě v přenosných počítačích více ocení samostatnou grafickou kartu s vlastní pamětí).

Grafický čip Larrabee je po dlouhé době prvním počinem Intelu na poli samostatných grafických karet, které je možné samostatně koupit a vložit do příslušného slotu v počítači. Prakticky jediným větším počinem Intelu v této oblasti byly grafické karty s čipem Intel 740 pro AGP a PCI sloty v druhé polovině 90. let, které však příliš vysokým 3D výkonem nedisponovaly a čip Intel 740 se později stal součástí čipsetů Intel 810 a 815 pro Socket A a nastartoval tak prakticky do dnes trvající sérii integrovaných grafických karet.

Tento krok Intelu je považován mimo jiné za otevření další fronty proti jeho rivalům ATI a nVidii. Jejich grafické čipy již nyní mohou disponovat stovkami jader, zatímco Intel pravděpodobně nabídne jinou architekturu, protože Larrabee vychází z x86 procesorů, ovšem bude podporovat jak OpenGL, tak i DirectX. Otellini pak také potvrdil, že Larrabee bude k dispozici v řadě verzí, kdy levnější a méně výkonné budou disponovat méně jádry. Kolik jader bude konkrétně k dispozici není zatím jasné, spekuluje se o osmi až osmačtyřiceti.

Čipy Larrabee by oproti integrovaným čipům měly být dodávány i jako high-endová řešení, ale současně by měly klást důraz na nízkou spotřebu energie. Intel investoval do tohoto projektu velké množství finančních prostředků a očekává od něj proto logicky úspěch. Více informací o architektuře Larrabee se dočtete v článku Procesory Larrabee: Intel drží počet jader pod pokličkou.











Komentáře