Intel potvrdil uvedení grafických procesorů Larrabee v příštím roce

Společnosti Intel zatím oddaluje uvedení svých grafických procesorů Larrabee na trh, nicméně potvrdila, že by se tak mělo stát v průběhu roku 2010.


Larrabee je projekt multijádrového grafického procesorů s podporou plně programovatelného renderování, složeného z jednoduchých čipů s hyperthreadingem a prefetchem podporujících instrukční sadu x86, které budou podporovat jak rozhraní DirectX a OpenGL, tak by měly být využitelné i pro klasické výpočetní úlohy, hlavně ty, kde se paralelně pracuje s velkým množstvím dat. Larrabee tak může provádět podobné operace jako klasické multijádrové procesory, nicméně existující software ve většině případů bez úprav nebude pracovat a otevírá se tím spíše prostor pro vývojáře, jak si s těmito novými možnostmi poradí. Kromě počítačových her proto může najít uplatnění v aplikacích požadující vysoký výpočetní vákon.

Podobný koncept razí i konkurenční AMD a nVidia, kterým chce Intel v oblasti grafických řešení konkurovat, jen v případě jejich řešení chybí podpora x86 instrukcí. Projekt Intelu je proto poměrně unikátní, nicméně vývoj, do kterého Intel investoval nemalé finanční prostředky, neprobíhá zjevně hladce, protože již jednou bylo vydání grafického procesoru odloženo (původní termín měl být na začátku roku 2010 a chybějící konkrétní datum pro příští rok svědčí o tom, že vývoj není ještě ukončen). Pro Intel se jedná také o výraznou novinku, protože se zatím soustředil hlavně na integrovaná grafická řešení, určená pro základní operace a Larrabee bude jeho prvním skutečným diskrétním GPU.

Intel již demonstroval systém založený na Larrabee v září během konference IDF, kde byly prozrazeny i některé technické detaily o těchto čipech. Představitelé Intelu také potvrdili, že technologie použité v Larrabee by mohly v budoucnu být využité i pro grafická jádra integrovaná do CPU. Živou ukázku možností Larrabee z letošního IDF najdete zde:

http://www.youtube.com/watch?v=b5TGA-IE85o











Komentáře