Procesory Larrabee: Intel drží počet jader pod pokličkou

Intel plánuje zveřejnit podrobnosti o architektuře svého nového vícejádrového procesoru Larrabee při letošní konferenci Siggraph v Los Angeles. Ale jednu důležitou informaci se 12. srpna nedozvíme: Kolik budeme mít nový čip jader, to zůstane prozatím v tajnosti.



Intel plánuje zveřejnit podrobnosti o architektuře svého nového vícejádrového procesoru Larrabee při letošní konferenci Siggraph v Los Angeles. Ale jednu důležitou informaci se 12. srpna nedozvíme: Kolik budeme mít nový čip jader, to zůstane prozatím v tajnosti.

Až bude v roce 2009 nebo 2010 uvolněn první čip Larrabee, bude mít mnoho x86 procesorových jader a bude podporovat OpenGL a DirectX – to mu dovolí spouštět dosavadní hry a software, který vyžaduje high-end grafiku, lakonicky oznámil Intel. Také se očekává, že se čip zabydlí ve výkonově náročných aplikacích, které se používají při vědeckém výzkumu nebo ve finančnictví.

Larrabee je součástí výzkumného programu Terascale Research Program, který je největší investicí do technologického výzkumu v historii společnosti. Intel utratil během druhého čtvrtletí za výzkum a vývoj 1,5mld dolarů.

Intel si klade za cíl poskytnout plný výkon pro zpracování grafiky s čipem založeným na architektuře x86. Takový bude Larrabee, řekl Larry Seiler, vedoucí vývojář skupiny grafických výpočtů Intelu. Bude to první čip Intelu zaměřený na herní trh a průmyslová odvětví, která vyžadují vysoce výkonné paralelní zpracování a mohutný grafický výkon.

Přestože Intel neprozradil, kolik bude mít první Larrabee jader, ani nehovořil o dalších detailech produktu, ukázal novinářům prezentaci, jak se může měnit výkon čipu při použití od osmi do 48 jader. Tato čísla odpovídají dřívějším vyjádřením manažerů Intelu, že Larrabee bude časem obsahovat tucty jednotlivých procesorových jader. Ta jsou postavena na architektuře procesorů z rodiny Pentium s 64bitovým rozšířením, multithreadingem a prefetchem. Čip bude mít také přiřazený koprocesor, který bude zpracovávat specifické grafické funkce jako je renderování textur.

Pole procesorových jader, které obsahuje Larrabee, spojuje možnosti paralelního zpracování grafických procesorů s x86 architekturou, což zlepšuje výkon aplikací i grafiky, řekl Seiler a uvedl příklad: Zatímco grafické procesory hromadí jednotlivé kroky jako například rastrování a stínování pixelů, aby vyrenderovali grafický prvek, Larrabee sváže tyto funkce dohromady a vykoná celé renderování pouze ve třech krocích.
Nenechte si ujít:
Intel plánuje novou řadu System on Chip

Intel vzkazuje: Připravte se na tisíce jader

Procesory v roce 2008 - revoluce či evoluce?

Cenová válka mezi Intelem a AMD se blíží ke konci

Navíc rozsáhlá podpora softwaru a odborné znalosti spojené s architekturou x86 se odrazí v potencionálně velkém množství programátorů Larrabee, nastínil budoucnost Tom Forsyth, softwarový inženýr Intelu.

Nicméně představitelé Intelu připouští, že dostat programy vyvinuté pro Larrabee na jiné platformy, jako jsou například herní konzole, by mohl být problém. Výrobce čipů se to pokouší kompenzovat plány na podporu více softwarových prostředí. Spolupracuje také s Applem, Microsoftem a s dalšími společnostmi na vývoji nástrojů pro paralelní programování.

Nový čip Larrabee bude na trhu soutěžit s grafickými procesory od AMD a Nvidie.

Zdroj: Computerworld.com










Komentáře