Hlavní navigace

Společnost AMD snižuje nadvládu Intelu na trhu

13. 5. 2009

Sdílet

Po pěti čtvrtletích, kdy ztrácela podíl na trhu, konečně firma Advanced Micro Devices zastavila ztrátu v prodeji čipů na úkor hlavního rivala - Intelu.

Podíl firmy AMD na trhu s prodejem čipů dosáhl 22,3% za první čtvrtletí roku 2009, což v porovnání se čtvrtým čtvrtletím roku 2008 znamená 4,6% nárůst. Intel ztratil 4,7% trhu, nyní má již "jen" 77,3% nadvládu, tvrdí analytická společnost IDC v novém průzkumu.

Podle Shane Raua z IDC stojí za nárůstem podílu společnosti ADM jejich lepší ceny a také velký nárůst prodeje desktopů. Následně prodej čipů firmy AMD zaznamenal 13 procentní nárůst, naproti tomu Intel ztratil 16 procent.

Postupný propad Intelu byl částečně zapříčiněn dodavateli, kteří se drželi zpátky v nákupech, jelikož se snažili aspoň trochu zmenšit přebytek procesorů, hlavně procesorů Atom pro netbooky. Prodej tohoto čipu zaznamenal rekordní propad 33 procent v prvním čtvrtletí roku 2009.

AMD se snažilo přeorganizovat jejich procesy, aby se jim podařilo dosáhnout zisku po téměř dvou letech ztrát. Společnost minulý týden sloučila své provozy s čipy a grafikami.

Ještě předtím odprodala svá aktiva ve firmě GlobalFoundries, aby snížila výrobní náklady a mohla se zaměřit jen na design čipů.

Firma AMD dosáhla 15% podíl na trhu v oblasti mobilních procesorů, což znamená nárůst 4,7%, zatímco podíl Intelu poklesl z 89,1 procent na 84,3 procent. Další skok o 3,8 procent si připsaly desktopové čipy AMD a dostaly se tak na 29,8 procent, Intel přišel v této oblasti o 3,9 procent.

Naopak ztrátu zaznamenaly server a workstation čipy AMD a to 1,2 procenta, zatímco Intel zůstal na svých 89,3 procentech.

ICTS24

Ani nárůst prodeje čipů AMD nedokázal zastavit všeobecný pokles celosvětového prodeje procesorů. Dodávky dosáhly 65 miliónů v prvním čtvrtletí, což znamená 13 procentní pokles oproti minulému roku.

I když již byly přebytky desktopových a mobilních čipů vyčerpány, stejně se dá očekávat, že propad bude pokračovat. Příčinu můžeme hledat v nezájmu zákazníků kupovat nové počítače v době krize, tvrdí Rau.