EU vstupuje do sporu Microsoftu a konsorcia W3C

Evropští regulátoři žádají konsorcium W3C aby Microsoftu umožnilo nastavit uživatelské preference pro ochranný nástroj Do Not Track (DNT) v prohlížeči IE10.

EU vstupuje do sporu Microsoftu a konsorcia W3C


Další návrh Evropské komise vyzývá organizaci W3C (Worldwide Web Consortium) k tomu, aby se zasadila o vznik nové povinnosti pro tvůrce webových prohlížečů, podle které by během jejich instalace nebo po prvním spuštění museli uživatele informovat o možnostech nastavení nástroje proti sledování.

„Návrh by měl stanovit, že během instalace nebo při prvním spuštění prohlížeče bude uživatel informován o významu DNT a bude upozorněn na jeho výchozí nastavení, které bude moci změnit," řekl Robert Madelin, který stojí v čele Generálního ředitelství Evropské komise pro informační společnost a média.

Madelinův návrh je první oficiální reakcí Komise na překvapivé oznámení Microsoftu pocházející z konce minulého měsíce. Firma se tehdy rozhodla, že v novém prohlížeči Internet Explorer 10 bude nástroj Do Not Track ve výchozím nastavení zapnutý. Podle šéfa Microsoftu pro ochranu uživatelského soukromí tak společnost hodlá učinit z toho důvodu, že při vývoji svých produktů „myslí nejprve na lidi."

W3C však vzápětí plány Microsoftu smetlo ze stolu, když pracovní skupina pro DNT zveřejnila prohlášení, podle kterého musí uživatel nastavení DNT provést sám a nemůže to za něj udělat výrobce webového prohlížeče. Pokud by ani jedna ze stran ze svého postoje neustoupila, v konečném důsledku by to znamenalo, že prohlížeč od Microsoftu bude v rozporu s webovými standardy. Někteří členové W3C, zejména zástupci reklamních společností, pak dokonce chtějí zajít tak daleko, že webovým stránkám umožní nástroj DNT v IE10 zcela ignorovat.

Společnost Mozilla, výrobce prohlížeče Firefox, dala ve sporu za pravdu W3C. Je podle ní správné, aby o aktivaci DNT rozhodovali sami uživatelé. Funkci Do Not Track používá všech pět nejpoužívanějších prohlížečů, mezi které kromě Firefoxu a IE patří také Opera, Safari a Chrome.

Někteří experti vidí za krokem Microsoftu snahu, jak odstřihnout Google od reklamních příjmů, které tvoří významnou část jeho rozpočtu. Reklama je totiž na informacích o uživatelích závislá. Podle jiných názorů se tím však jen Microsoft snaží odlišit svůj nový produkt od konkurence.

Úvodní foto: © HaywireMedia - Fotolia.com










Komentáře