Facebook chce sledovat pohyb kurzoru na monitoru

Společnost Facebook oznámila, že v současné době testuje novou technologii, která by jí umožnila o uživatelích zjišťovat nový druh dat.

Facebook chce sledovat pohyb kurzoru na monitoru


Největší sociální síť světa bude moci již brzy začít sbírat data v minutě, kdy se na ni uživatel přihlásí – zkoumat lze, jak dlouho bude člověk držet kurzor nad určitou částí webové stránky nebo zda je v daný moment viditelný newsfeed na obrazovce mobilního telefonu. V úterý to řekl hlavní analytik Facebooku Ken Rudin. Podle Rudina by tyto informace mohly být přidány k balíku dat, jež firma analyzuje pro různé účely – od vývoje produktů po přesnější cílení reklamy.

Demografie a vzorce chování

Facebook v současné době sbírá dva druhy dat: demografická a behaviorální. Demografická data (například kde uživatel žije nebo chodí do školy) dokumentují život uživatele mimo síť. Behaviorální data (okruh přátel člověka či „lajky“) jsou v reálném čase zachycovány na samotné síti. Nyní chce Facebook behaviorální data rozšířit. Společnost by měla během několika měsíců vědět, zda je vhodné nová data zakomponovat do svého byznysu.

Rozhodnou pohyby myší

Mezi nové typy dat Facebook může zahrnout informace o tom, zda se „kurzor pohyboval nad reklamou... a byl v oblasti newsfeed“, uvedl Rudiin. „Je to nikdy nekončící proces. Nemohu slíbit, že tato data opravdu budeme sbírat. Budeme pravděpodobně vědět více během pár měsíců,“ dodal Rudin, veterán ze Silicon Valley, který do Facebooku přišel v dubnu 2012 ze Zyngy.

Jako šéf analytiků připravuje Rudin infrastrukturu Facebooku pro mohutný nárůst množství dat, která společnost sbírá. Facebook není jedinou organizací, jež chce zachycovat tuto aktivitu uživatelů. Například E-shop s digitálními obrázky Shutterstock zaznamenává úplně všechno, co uživatelé dělají na jeho stránce, a následně analyzuje, kde uživatelé měli své kurzory a jak dlouho jezdili nad obrázkem, než jej koupili.

„Dnes sledujeme k optimalizaci Shutterstocku každý krok uživatele. Nové technologie, jež máme k dispozici, to umí i jednoduše vyhodnotit,“ řekl v březnu šéf Shutterstocku Jon Oringer pro Wall Street Journal. Facebook používá k ukládání velkého množství dat open-sourcový Framework společnosti Hadoop, hardware si specialisté z největší sociální sítě na světě skládají ve svých datových centrech, jež se za poslední čtyři roky rozrostla 4000násobně, sami.

Facebook podle Rudina využívá ke správě svých dat upravenou verzi Hadoop – na softwaru jsou další vrstvy, které hodnotí data a usnadňují jejich přístupnost. Data jsou následně využívána k cílení reklamy – a s tím, jak společnost ukládá čím dál více dat, se cílení stává čím dál efektivnějším.

Úvodní foto: © semisatch - Fotolia.com










Komentáře