Google čelí pokutě od antimonopolního úřadu EU

Evropský hlídač volné soutěže zvažuje žalobu Googlu za jeho údajně nekalou propagaci vlastních služeb. Prohlašuje také, že Microsoft rovněž musí ctít závazky, které učinil v protikartelové dohodě s EU.

Google čelí pokutě od antimonopolního úřadu EU


Evropský úřad pro ochranu volné soutěže zvažuje formální řízení proti společnosti Google ohledně stížností na způsob, jakým propaguje vlastní služby ve výsledcích vyhledávání, za což hrozí společnosti pokuta až deset procent z jejího globálního obratu. Jak ve čtvrtek v New Yorku oznámil komisař pro volnou soutěž Evropské Unie Joaquin Almunia, rozhovory s internetovým gigantem ohledně ústupků, ke kterým se uchýlí, aby případ urovnal, se stále vlečou.

Google v červnu Evropské komisi nějaké ústupky nabídl, ale komise zatím ještě návrh nedala konkurenčním společnostem k posouzení, jak by mohla tato opatření v praxi fungovat. Almunia řekl, že instruoval členy komise, aby „vedli technické diskuse s Googlem za účelem hloubkového zhodnocení předložených řešení.“ Ale zároveň varoval, že pokud žádná nebudou, bude „nucen pokračovat dalšími formálními kroky.“

Pokud komise shledá Google vinným z porušení pravidel pro volnou soutěž Evropské Unie, mohlo by to omezit obchodní aktivity společnosti Google v Evropě a navíc připravit společnost o částku až do výše deseti procent jejího ročního globálního obratu (loni 37,9 miliardy dolarů).

Google je obviněn z využívání své vyhledávací služby k navádění uživatelů na své vlastní služby a ze snižování viditelnosti konkurenčních webových stránek a služeb.  Stížnosti byly jako první zaznamenány u francouzské vyhledávací služby eJustice.fr a britského Foundem v roce 2010, ale od té doby je následovalo už dalších 14 společností.

Komise v loňském listopadu rozšířila případ na kompletní vyšetřování, aby zjistila, zda Google nespravedlivě penalizuje soupeře. Existují také obvinění, že Google údajně z konkurenčních webů bez povolení kopíroval recenze cestovních agentur a restaurací a že jeho smluvní omezení mohou zabraňovat inzerentům přesunout si své online reklamy na konkurenční vyhledávací služby.

Almunia zaujal také tvrdý postoj k nesouvisejícímu případu, kdy byla společnost Microsoft nedávno přistižena při neplnění opatření, ke kterým se zavázala. V roce 2009 se společnost zavázala nabízet uživatelům Windows tzv. „ballot screen“. Jde o obrazovku s jednoduchým výběrem upřednostňovaného webového prohlížeče. K tomuto kroku byla donucena na základě vyšetřování, podle kterého zneužívala svého dominantního postavení na trhu operačních systémů k získání většího podílu na trhu s webovými prohlížeči. „Toto opatření bylo velmi efektivní, když bylo zavedeno,“ prohlásil Almunia. Microsoft ale nezahrnul obrazovku s výběrem do ukázkové verze Windows 8 vydané v únoru 2011.

Komisař řekl, že ačkoli „závazky nabídnuté samotnými společnostmi jakožto alternativa k zdlouhavým soudním řízením jsou dobrým způsobem, jak vyřešit konkurenční problémy, tento způsob jednání může fungovat pouze v případě, že společnosti své závazky opravdu dodrží.“

Úvodní foto: © rukanoga - Fotolia.com










Komentáře