Google chce rozšiřovat Chrome předinstalací na nová PC

3. 9. 2009

Sdílet

Společnost Google podepsala významnou dohodu o předinstalovávání svého webového prohlížeče Chrome do počítačů Sony. Jedná se o první dohodu Googlu tohoto typu, která má za cíl zvýšit podíl browseru Chrome, nicméně další podobné mohou brzy následovat.

Dohoda se Sony zatím týká jen severoamerického kontinentu, nicméně i tak je hodnocena jako přelomová. Konkrétně by podle slov zástupců společnosti Sony měl být předinstalováván Chrome na jejich nové počítače od května příštího roku a dohoda je výsledkem testovací fáze, která se nyní blíží ke konci.

Podle analytiků může být tato dohoda významným krokem k rozšíření prohlížeče Chrome, zvlášť pokud by byla v budoucnu upravena na celosvětovou podobu. Krok Googlu je logický, protože prohlížeč Chrome, který je na trhu něco kolem roku, se proti konkurenčnímu Internet Exploreru od Microsoftu a Firefoxu od Mozilly zatím nijak výrazně neprosazuje a jeho podíl je ve většině zemích jen na úrovni několika procent, globálně je to pak kolem 2,5 %. A to i přes velmi silnou pozici Googlu v internetovém byznysu.

Podle dalších zpráv pak Google již v současnosti jedná s dalšími výrobci PC o podobném kroku, který by měl dále zvýšit podíl prohlížeče Chrome mezi uživateli a je možné, že pokud se bude situace vyvíjet tímto způsobem, budou muset zvolit obdobnou strategii i další konkurenti na poli internetových browserů. Nicméně výsledkem bude přesný opak toho, co se například v současnosti snaží prosadit Opera u Evropské komise v souvislosti s Internet Explorerem. Totiž že místo toho, aby uživatel měl co největší svobodu a možnost volby právě toho prohlížeče, který mu nejvíce vyhovuje, bude mu prakticky „vnucen“ již předinstalovaný browser na novém PC a je pravděpodobné, že velké procento uživatelů u něj pak již i zůstane.

Google ve svém prohlášení k této skutečnosti informuje, že bude pokračovat ve způsobech, jak zpřístupnit Chrome co nejvíce uživatelům. Google již dříve např. experimentoval s přidáním Chrome do jednoho balíčku s instalací jiné aplikace, jako třeba Google Earth, nicméně v této souvislosti se objevuje otázka, zda takovýto způsob „zpřístupňování“ není již za určitými hranicemi a nevnucuje se uživateli něco, o co vlastně nemá vůbec zájem.

Na druhou stranu je pochopitelné, že v oblasti byznysu se na hranice nebere vždy ohled a navíc situace o možnosti volby prohlížeče ve Windows se týká jen evropského kontinentu, takže se dá pochopit, že např. na americké půdě, kde budou i nadále operační systémy Microsoftu obsahovat jen Internet Explorer, je potřeba přistoupit k aktivnějším řešením než jen čekat, kdy se uživatelé sami rozhodnou si nový prohlížeč sami stáhnout. Nicméně v případě Firefoxu tento princip zafungoval a pokud tomu tak nebude u Chrome, je možná potřeba hledat příčiny někde jinde než jen v situaci na trhu...