Google: Letošní rok byl ve znamení zrychlování internetu

Společnost Google v uplynulém roce představila mnoho nových projektů, z nichž většina je mimo jiné zaměřena i na zvýšení rychlosti internetu. Některé z nich se již ujaly, některé na svůj úspěch stále čekají. O jaké projekty jde?


Projekty, které Google letos již spustil či jen představil, se od sebe liší co do rozsahu tak i zaměření. Jejich seznam zahrnuje například optimalizační nástroje pro webmastery, stejně tak Google uvolnil svůj vlastní programovací jazyk Go a představení se dočkal i web-centrický operační systém Chrome, pojmenovaný po webovém prohlížeči od Googlu, který je považován za nejrychlejší prohlížeč současnosti. Google se navíc dlouhodobě snaží propagovat oživení zastaralých internetových protokolů a lobbuje u vlád za širokopásmový internet.

Společným jmenovatelem všech výše zmíněných různorodých úsilí je naléhavá touha po zrychlení webu. Jde o znak hluboce zakořeněného přesvědčení Googlu, že rychlejší internet je dobrý pro všechny, a také snahu reagovat na trvalý růst samotného webového prostředí.

„Výkonnostní zlepšení je velmi důležité pro internet jako celek. A navíc s rychlejším internetem se bude zvyšovat i úroveň jeho využívání, což, jak doufáme, povede i ke zvýšení našich příjmů“ řekl o úmyslech Googlu Urs Hölzle, senior viceprezident společnosti.

Jednou z ambiciózních iniciativ Googlu je SPDY. Jde o webový protokol, jehož aplikací je prý možné dosáhnout až dvojnásobně větší rychlosti při nahrávání internetových stránek. Google se za pomoci SPDY snaží o renovaci téměř posvátného protokolu HTTP. SPDY se však stále nachází v experimentální fázi. Více informací o tomto protokolu se dočtete v článku Google: Protokol SPDY přinese značně rychlejší nahrávání webových stránek.

Velký problém Google vidí i v designu internetových stránek, jejichž tvůrci často ignorují nejlepší postupy a výsledkem je neohrabaný a pomalý web. Google proto vytvořil vlastní nástroj Page Speed (add-on pro Firefox), který webmasterům zanalyzuje hostující server a poté i samotný design stránek. Na základě osvědčených postupů jim pak vygeneruje seznam doporučujících kroků vedoucích ke zlepšení.

Pak jsou tu výrobky vytvořené jednoduše proto, že Google viděl díru na trhu a rozhodl se ji využít ve svůj prospěch. Ať už jde o prohlížeč Chrome, uvolněný v loňském roce, tak i OS Chrome a programovací jazyk Go. „Znovu a znovu se nám potvrzuje, že když u nějakého produktu uskutečníte kroky vedoucí k jeho zrychlení, vzroste i úroveň jeho využití“ uvedl Hölzle.











Komentáře