Google se pouští do boje s falešnými zprávami

Google do svého vyhledávače přidal možnost kontroly faktů. Chce tak bojovat proti šíření falešných zpráv.

Google se pouští do boje s falešnými zprávami


Díky novince ve výsledcích vyhledávání budou nově zvýrazněny ty ze „směrodatných zdrojů“, doplněné o faktograficky zkontrolovanou anotaci. Ověřovací proces přitom bude mít na starosti speciální algoritmus, tedy, nebudou se o něj starat konkrétní jedinci. Google sice novinku představil už loni v říjnu, od nynějška je však standardní součástí jeho vyhledávače.

V praxi tak bude docházet například k tomu, že daleko více prostoru ve výsledcích vyhledávání budou dostávat politická prohlášení nebo texty vydavatelů, kteří danou problematiku „důkladně prošetřili“.

Spolu s odkazem na text se uživateli zobrazí také stručná anotace vyhledaných faktů s doporučením, zda jsou považovány za důvěryhodné, či nikoliv. Pořadí zobrazených výsledků vyhledávání nová featura podle Googlu ovlivňovat nebude, stejně jako nebude označovat stránky známé pro šíření falešených zpráv jako nedůvěryhodné.

Společnost si dle svých vyjádření uvědomuje, že dva různí autoři mohou vůči právoplatnosti jedné informace či vyjádření zaujmout dva rozdílné postoje, podle Googlu však novinka pomůže lidem pochopit „míru všeobecného názoru“ na dané téma.

Do boje s fake news se pustil minulý týden speciální kampaní, která má uživatelům pomoci je rozeznávat, také Facebook a je jasné, že pro giganty, přes které proudí takové množství dat, jde o pořádnou výzvu.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg prohlásil, že nechce nechávat na lidech – a tedy je nebude pro tyto účely zaměstnávat –, aby rozhodovali o důvěryhodnosti jiných webů, a jeho kroky teď evidentně následuje i Google, který vkládá důvěru do svých algoritmů.

Otázkou je, nemohou-li být tyto algoritmy zmanipulovány nebo zda budou ve svém vyhodnocování spolehlivé. Není to dlouho, co se ukázalo, že Google Home – hlasem aktivovaný speaker s virtuálním asistentem – vydává některé za vlasy dost přitažené zprávy za „správné odpovědi“, přičemž společnost sama připustila, že vyhledávání odpovědí prostřednictvím tohoto zařízení „není dokonalé“.

Novinka tak ve finále paradoxně může vést k ještě většímu zmatení čtenáře zahlceného nekonečným množstvím informací. Na druhou stranu, možná jej alespoň přiměje k zamyšlení se nad tím, co se na internetu vlastně dozvídá.

Úvodní foto: Fotolia © Karen Roach










Komentáře