Google: vyhledávač jsme vyvinuli pro uživatele, ne pro weby

Eric Schmidt v reakci na kritiku evropských vydavatelů, kteří tvrdí, že Google zneužívá svou dominantní sílu na trhu, nabídl poněkud překvapivou definici svého vyhledávače.

Google: vyhledávač jsme vyvinuli pro uživatele, ne pro weby


Někteří evropští vydavatelé během víkendu v reklamních blocích tvrdili, že Google dává ve výsledcích hledání svého vyhledávače přednost vlastním produktům – mapám, YouTube či službě Google Shopping. Schmidt k tomu uvedl, že „s ohledem na závažnost těchto nařčení je třeba uvést věci na pravou míru tak, aby si lidé na celou věc mohli sami udělat vlastní názor“.

Následně Schmidt prohlásil, že Google přece není zcela nezbytně branou do internetu tak, jak vydavatelé tvrdí. Podle představitele Googlu lidé – ať už při hledání zpráv, kupování produktů, rezervaci letenek či hledání recenzí restaurací – mnohem pravděpodobněji půjdou přímo na specializované webové stránky, které znají a věří jim, než na Google. Mobilní uživatelé pak využívají speciální aplikace ke kontrole výsledků sportovních utkání či sdílení fotografií. „Nejstahovanější aplikací v Evropě není Google, je to Facebook Messenger,“ uvedl Schmidt.

„A není pravdou, že bychom své vlastní produkty nabízeli přednostně před těmi konkurenčními,“ dodal. „Odpovědi na otázky uživatelů pak v řadě případů zobrazujeme přímo ve vyhledávači nahoře na první stránce hledání (ostatně, Google jsme vytvořili pro uživatele, ne pro webové stránky),“ dodal Schmidt a nabídl několik reálných příkladů:

Zeptejte se našeho vyhledávače na to, jaké bude počasí, a my vám přesné hodnoty zobrazíme přímo v něm. To znamená, že webové stránky s počasím se umisťují níže a jde na ně méně lidí. Avšak my si myslíme, že tento přístup je dobrý pro uživatele a je proto správný.

Stejné to je, pokud si chcete něco koupit (ať už jde o pojištění nebo boty). Snažíme se zobrazovat různé nabídky a webové stránky, kde si danou věc přímo můžete zakoupit – ne odkazy na specializované vyhledávače, kde musíte své požadavky zopakovat. V důsledku toho se odkazy na tyto vyhledávače opět zobrazují níže.

Pokud vás zajímá, kde je nejbližší lékárna, zobrazí se mapka Google Maps s touto informací, a to jen proto, že podle nás je to skvělé řešení pro uživatele.

V závěru svého příspěvku na oficiálním blogu Schmidt citoval výňatek z rozhodnutí Evropské komise, podle kterého nelze zavést striktní a ke všem spravedlivý přístup. Pokud by totiž takový přístup byl zaveden, „vrátili bychom se zpět v čase do doby, kdy Google zobrazoval jen několik od sebe nerozeznatelných výsledků hledání – tzv. modré odkazy. A to by evropské uživatele připravilo o inovace, které pro ně Google vyvinul.“

 

Úvodní foto: © Google










Komentáře