Googlu hrozí antimonopolní vyšetřování v USA i Evropě

Federální obchodní komise (FTC) připravuje zprávu upozorňující na nekalé obchodní praktiky Googlu. Obdobný problém řeší i Evropská komise.

Googlu hrozí antimonopolní vyšetřování v USA i Evropě


Googlu velmi reálně hrozí, že bude v blízké době čelit antimonopolnímu vyšetřování na obou stranách Atlantiku, tedy na jeho dvou největších trzích, což by mohlo výrazně zpomalit průnik společnosti do nových oblastí podnikání. Prestižní deník New York Times totiž v pátek přišel s informací, že FTC disponuje rozsáhlým návrhem memoranda, prostřednictvím kterého chce ukázat, jak Google manipuluje s výsledky vyhledávání ve prospěch vlastních produktů a diskriminuje tak své konkurenty.

Podle zdrojů britského listu Guardian by taková dokumentace skutečně mohla vést až k právnímu střetu mezi federální vládou a vyhledávacím gigantem. Agentura prý Google vyšetřuje již po dobu delší jednoho roku, přičemž celou dobu zkoumala, jakým způsobem se Google snaží využít svého dominantního postavení na trhu s vyhledávači ve prospěch svých dalších produktů, jako jsou Google Shopping nebo Google Places.

Celý případ připomíná počátek velké antimonopolní bitvy z roku 1998, jejímiž účastníky byli Microsoft a americké Ministerstvo spravedlnosti. Softwarový výrobce byl tehdy obviněn ze zneužití monopolního postavení operačního systému Windows k prosazení internetového prohlížeče Internet Explorer na úkor tehdejších konkurenčních produktů, například prohlížeče Netscape.

Kvůli stejné věci je přitom Google nyní pod drobnohledem antimonopolních orgánů Evropské unie. Podle Evropské komise zde rovněž existuje velmi reálné podezření, že společnost zneužívá svého dominantního postavení k propagaci dalších produktů, samozřejmě na úkor alternativních služeb. Podíl Google v Evropě přitom činí 90 %, zatímco v USA asi „jen“ 65 %. Komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia se již nechal slyšel, že pokud jednání vedená s americkou společností selžou, mohla by Komise přikročit k podání žaloby.

Podle některých neověřených zdrojů se již Google nabídl, že své produkty bude ve výsledcích vyhledávání jasně označovat. Takové řešení ale nevyhovovalo společnostem, které si na Google u Evropské komise stěžovaly. Jedním z nich je například Shivaun Raff, který stojí za britským vertikálním vyhledávačem Foundem. Podle Raffa v celé věci nejde jen o klamání spotřebitele, ale primárním problémem je fakt, že Google díky své obrovské síle dokáže odklonit značný objem příjmů na svou stranu. Aktuální stav jednání mezi Komisí a Googlem není znám.

Úvodní foto: © rukanoga - Fotolia.com










Komentáře