Jakou komunikaci ve firmě skutečně potřebujete?

Do firem přicházejí nové formy komunikace založené na principech sociálních médií.

Jakou komunikaci ve firmě skutečně potřebujete?


(PR článek)

Nad budoucností e-mailové komunikace se spekuluje delší dobu. Například již v roce 2009 se o ní intenzivně debatovalo na konferenci o portálech a spolupráci, kterou v USA pořádala společnost Gartner. Analytik Matt Cain tenkrát poukazoval na vývoj e-mailových programů a deklaroval, že se komunikace přesune od prostého posílání e-mailových zpráv k jakési multifunkční konzoli pro spolupráci. Prezentoval názor, že e-mailové funkce, sociální komunikace a podnikové aplikace budou integrovány v jednom rozhraní, tak aby z toho každý uživatel vytěžil maximum, ušetřil čas a výrazně zefektivnil komunikaci a spolupráci.

Dnes, téměř po pěti letech, je již zřejmé, že nás skutečně čeká období, které se ponese spíš v duchu sociální komunikace a spolupráce než marného boje s nezvladatelným a neustále rostoucím množstvím e-mailů. Do velkých korporací, ale i menších firem přicházejí nové formy komunikace založené na principech sociálních médií. Ačkoli se na to mnoho lidí stále dívá nedůvěřivě, ukazuje se, a to i v ČR, že tento způsob komunikace funguje a společnostem přináší zrychlení inovací, zjednodušení komunikace a také nezanedbatelné finanční úspory.

Nebojme se slov jako „social“ či „social edition“. To, že je to správný směr, potvrzuje i skutečnost, že sociální funkce do svého softwaru intenzivně integrují všichni významní globální výrobci v čele s IBM, SalesForce, SAP, Microsoft, Oracle a dalšími. Například IBM letos uvedla verzi Notes se sociálními funkcemi, která je již od léta k dispozici i v lokalizované české variantě.

Nejen v ČR vzbuzuje přídomek „social edition“ rozruch. Stále si to příliš neuvědomujeme, ale budoucnost efektivní komunikace je v integraci s tzv. podnikovými sociálními sítěmi ESN (enterprise social network), které se v posledních letech prudce rozmáhají jak v USA, tak v Asii či západní Evropě.

Český manažer je ale tvor nedůvěřivý a neinklinuje příliš ke změnám. Není proto reálné čekat, že začne ihned nadšeně budovat firemní Facebook, LinkedIn či Flickr. Najdou se však mezi námi i manažeři – vizionáři, kteří se nebojí a umí si přínosy nových řešení představit. Například jedna z ryze českých společností zabývající se internetovým obchodem s elektronikou tak dokázala úspěšně využít možností nových forem komunikace.

Díky promyšlenému provázání e-mailové komunikace se sociálními funkcemi a sdílením souborů může každý podnik začít budovat ESN, aniž si většina zaměstnanců vůbec všimne, že nějakou sociální síť používá. V důvěrně známém prostředí e-mailového klienta přibude několik užitečných funkcí, které však výrazně rozšíří možnosti samotného rozhraní.

Uživatelé postupně začnou využívat nové funkce, vše je integrováno a pod kontrolou. Dalšími příjemnými benefity „sociální (r)evoluce“ jsou postupná adopce nového způsobu komunikace uživateli, jejich snadné zaškolení a minimalizace rizika úniku citlivých dat.

Jan Veldman, DNSJan Valdman
konzultant, DNS


Úvodní foto: © Jakub Jirsák - Fotolia.com










Komentáře