Lidé se mají před chytrými domácnosti poněkud na pozoru

Většině lidí tolik nezáleží na automatizaci domácnosti, spíš se bojí, aby nebyli odposloucháváni.

Lidé se mají před chytrými domácnosti poněkud na pozoru


Podle aktuálního průzkumu Gartneru se skoro dvě třetiny lidí bojí toho, že hlasem ovládaná zařízení připojená k internetu věcí je mohou odposlouchávat. Ve světle aktuálních kauz, kdy například chytrá asistenka Alexa od Amazonu objednala do domácnosti zboží poté, co jeho název uslyšela v televizi, přitom takové obavy nejsou neopodstatněné.

V zámoří už se objevily dokonce i případy, kdy data z digitálních asistentů byla využita před soudem jakožto důkazní materiál. Otázka soukromí je však jen jednou z překážek, kterou chytré domácnosti musí překonat.

Jak se totiž v průzkumu mezi desítkou tisíc respondentů v USA, Velké Británii a Austrálii ukázalo, většina spotřebitelů vůbec nemá pocit, že chytrou domácnost potřebuje.

Propojení domácích spotřebičů s internetem sice může usnadnit život a také šetřit peněženku v situacích, kdy se například chytré termostaty naučí rodinné zvyklosti a automaticky přitápět jen tehdy, je-li to skutečně potřeba, výsledky průzkumu však naznačují, že podobná budoucnost může být ještě hodně vzdálená.

Tři čtvrtiny respondentů uvedly, že si topení či osvětlení budou regulovat raději manuálně a obdobně, tři čtvrtiny respondentů raději světlo zhasnou ručně, než aby tak učinili hlasem.

Nejrozšířenějšími systémy chytrých domácností jsou v současnosti ty bezpečnostní, které dokážou detekovat podezřelou aktivitu a ohlásit ji bezpečnostní společnosti, která následně kontaktuje majitele domu. Ty dle průzkumu používá 18 % lidí.

Oproti tomu 11 % lidí používá systémy na monitoring domácností, které jim dávají signál přímo. Zhruba 9 % respondentů (většina z nich z USA) pak používá automatizované systémy pro energetický management, jako je například dálkové ovládání světel, topení a dalších zařízení.

Jestli má internet věcí přežít dost dlouho na to, aby začal být v domácnostech využíván masově, je podle Gartneru jednou z možností, jak toho dosáhnout, zavádění určitého typu předplatného služeb.

Jen z prodeje samotných zařízení prý totiž jejich výrobci přežijí jen stěží. U bezpečnostních systémů už podobné poplatky často fungují, u dalších produktů však mohou být problematické. Napří

Úvodní foto: Fotolia © JackF










Komentáře