„Je to na úrovni Anténagate,“ prohlásil Patrick Morrhead, vrchní analytik agentury Moor Insihts & Strategy, když narážel na problémy s anténou v roce 2010. Tehdy uživatelé Iphonu 4 hlásili dramatický pokles signálu, když se dotkli telefonu na určitých místech. „Možná ještě horší, protože mapy jsou velmi důležité nejen pro uživatele sociálních sítí, mapy potřebujeme několikrát denně.“
Podle Danyho Gaspara, ředitele pro digitální strategie ve společnosti Levick, by měl Apple co nejrychleji zareagovat a informovat o tom, jak bude celou záležitost řešit. „Musí veřejně vystoupit s naprosto promyšleným řešením a podrobným plánem,“ myslí si Gaspar. „Doposud uživatele neinformovali o tom, co podniknou k nápravě. A to musí stihnout do 2, nejpozději do 3 dnů. Jeden nebo dva týdny představují v sociálních médiích staletí.“
Na nekvalitní mapy si začali stěžovat uživatelé po celém světě. Chybí mapy veřejné dopravy, body zájmu ukazují jinam (například Pražský hrad je umístěn u velkého spartakiádního stadionu na Strahově), chybějící ulice a letecké mapy některá místa zkreslují k nepoznání. Ukázkovým případem je Brooklynský most v New Yorku nebo socha Svobody tamtéž.
„Ani největší zastánci Applu si v případě nepovedených map neberou servítky. To mluví samo za sebe,“ konstatuje Moorhead. Oba považují pokus o nové mapy za důsledek ochladnutí vztahů mezi Googlem a Applem. Odstranění map a YouTube považovala většina analytiků za zcela jasný signál rozkmotření těchto dvou obřích firem. Oba prvky totiž byly nedílnou součástí všech iPhonů od roku 2007.
„Všechno to souvisí s vyhlášením války Androidu,“ myslí si Moorhead. „Steve Jobs totiž dospěl k závěru, že Eric Schmid z Googlu, který byl členem představenstva Applu, jim Androidem vrazil nůž do zad.“ Podle Moorheade je nicméně pochopitelné, že se Apple chtěl ujmout map sám. „Jednou z klíčových oblastí monetizace telefonu jsou místní propagace, místní reklamy, místní kupóny a mapy jsou základním prvkem. Google to ví, Apple to ví taky. Apple v tomto ohledu neměl kontrolu nad částí obsahu svých zařízení.“
Ať už vzešla tato odluka ze strany Applu, nebo ze strany Googlu, který již možná nechtěl prodloužit licenci pro iOS, šlo každopádně o velkou chybu. „Apple měl tyto problémy s mapami odhalit již před několika měsíci,“ prohlásil Gaspar. „Podle všeho si ale myslel, že si něco takového může dovolit a zákazníci mu to prominou.“ Podle Gaspara je takové jednání arogantní. „Bylo velmi arogantní si myslet, že se neozvou žádné negativní reakce, zejména ve spojení s uvedením nové generace telefonu. Nemohli si myslet, že se tyto problémy obrousí časem,“ prohlásil Gaspar.
Podle obou analytiků teď Applu nezbývá než ustoupit. „Pokud nic jiného, měli by uživatelům alespoň poskytnout možnost volby,“ myslí si Gaspar. „Musí co nejrychleji připravit Mapy Google a nabídnout je v App Store, bez ohledu na to, jak velcí nepřátelé se teď z těchto dvou firem stali.“ Ve stejném smyslu se vyjádřil o Moorhead. Uživatele teď podle něj žádné jiné řešení neuspokojí.