Microsoft vs. Google: Vlna inovací mění tvář vyhledávání

13. 12. 2009

Sdílet

Nebývale velké množství nových prvků, se kterými v posledních měsících přišli Google a Microsoft, dva největší konkurenti v oblasti internetového vyhledávání, jsou podle některých analytiků příslibem nové trendu.

Tento trend by v dalších letech mohl výrazně urychlit vývoj samotných vyhledávacích technologií.

„Právě teď jsme svědky důležité vyhledávací bitvy“ domnívá se Rob Enderle, analytik Enderle Group. Google podle něj v současnosti disponuje klíčem od hradu, jehož bránu se všichni ostatní snaží vzít útokem. „Díky silné konkurenci můžeme být svědky rychlých změn“ říká Enderle.

Tento měsíc by se dal skutečně označit za měsíc inovací v oblasti vyhledávačů. Jak Google, tak i Microsoft se totiž právě v prosinci rozhodli oficiálně spustit (či prezentovat) své dlouho slibované nové vyhledávací služby.

Google představil své vyhledávání v reálném čase. Kromě stávajících výsledků vyhledávání se uživateli nově zobrazí i samostatné rolovací okno umístěné v horní části webové stránky. Tam nalezne množství nejaktuálnějších informací vztahujících se k danému tématu. Zdrojem pro tyto informace budou sociální sítě, například Twitter.

Neméně zajímavou novinkou je pak i Google Goggles. Jde o alternativu k vyhledávání textu zadaného do příkazové řádky. Namísto textu stačí, když uživatel vyfotí libovolný objekt a nástroj Google Goggles poté fotografii porovná s databází obrazového materiálu, kde se snaží najít shodu.

Ve vývoji svého vyhledávače pak nechce zaostat ani Microsoft, který v minulém týdnu uvolnil betu nejnovější verze Bing Maps. Pro svoji službu Microsoft používá vlastní multimediální technologii Silverlight. Novinkou je i nástroj Streetside. Podle některých analytiků má aktualizovaná verze Bing Maps ambice stát se silnou konkurencí pro Google Maps. Více informací naleznete v článku Bing Maps: Konkurence pro Google Maps?

Nejde však jen o řetězec oznámení, který by kompenzoval tradiční vánoční novinkové vakuum? Většina analytiků je proti. Naopak by prý mohlo jít o náznak nového trendu, a sice většího konkurenčního boje na poli vyhledávacích technologií.

Důležitou hnací silou je v tomto případě i snaha urvat si co největší část podílového koláče. Právě díky inovacím je toho možné dosáhnout mnohem snadněji. „Microsoft je ochoten investovat do vyhledávání a nehodlá se jen tak dívat na to, jak Google svými novinkami nastavuje novou úroveň v této oblasti. Myslím si, že budeme svědky pokračujících změn i v příštích šesti či devíti měsíci“ předpovídá další vývoj Hadley Reynolds, analytik IDC. Podle Roba Enderleho se pak tento boj potáhne dokonce až do roku 2011.