Optimalizace webu pro vyhledávače (1.) - Vývoj SEO v Česku

Vyhledavače hraji důležitou roli při dosahování příjmů z webových projektů. Tím, jak v uplynulých letech rostl jejich význam, zesilovala se i aktivita majitelů webů v oblasti optimalizace pro vyhledavače (SEO). V začátcích stačilo mít web a na něm několikrát zopakovanou svou důležitou frázi. Dnes je situace mnohem složitější. Jaký byl tedy vývoj SEO praktik v Česku za posledních 5 let? A co vše nyní musíte při optimalizaci zvládnout, abyste uspěli?


Hustota klíčové fráze na stránce

Pro dobré umístění webu ve vyhledavačích na zvolenou frázi stačilo kdysi koupit doménu, ve které se klíčová slova vyskytovala. V textech webu se pak fráze několikrát zopakovala a přední pozice v Seznamu, Centru či Google byly zaručeny. Se zvyšující se konkurencí pak začali tvůrci webu používat podvodné praktiky, jako jsou například skryté texty či door page. Tyto techniky na vyhledavače určitou dobu zabíraly, protože se jim neuměly bránit. To se však poměrně rychle změnilo.

Hierarchie webu a výměna odkazů

Protože ve výsledcích bylo čím dál více konkurenčních stránek, bylo čím dál obtížnější si udržet přední místa. Vyhledavače přizpůsobily vyhodnocování stránek a pouhé opakování frází nestačilo. Z interních odkazů v rámci webu dokázaly zjistit hierarchii a určit si, která stránka je na webu hlavní a která je naopak podružná.

Významnou roli pro řazení výsledků však začaly hrát především externí zpětné odkazy. Majitelé webů začali masově vyměňovat zpětné odkazy, zapojovat se do link farem, využívat patičkové či lištičkové sidewide odkazy.

Výměnné odkazy a link farmy narušovaly přirozenou rovnováhu a ovlivňovaly kvalitu výsledků vyhledávání. Proto se vyhledavače opět přizpůsobily. Místo deseti odkazů z malých nevýznamných webů je nyní důležitější získat jeden kvalitní zpětný odkaz, nejlépe z některého autoritativního webu.

Dlouhý ocas a kvalita zpětných odkazů

Majitelé webů začali přicházet na to, že bojovat o první pozice na několik málo nejhledanějších a nejkonkurenčnějších obecných frází není efektivní. Výhodnější je vytvořit na svém webu takový obsah, který pokryje velké množství méně konkurenčních specifických frází, tedy tzv. dlouhý ocas (long tail).

Pro získání takového obsahu začali hojně využívat své návštěvníky. Modlou se tak stal „uživateli tvořený obsah“. Bohužel se po určité době ukázalo, že většina uživatelů nabízené informace pouze konzumuje a jen pár procent návštěvníků je ochotno obsah vytvářet.

Téma zpětných odkazů a odkazy na podstránky webu

Pro dobré pozice již nestačí mít dobře technicky zvládnutý web, hodně obsahu a množství kvalitních zpětných odkazů. Google dokáže vyhodnocovat nejen odkazovou popularitu webu, ale pravděpodobně sleduje i tematickou podobnost webů, které na sebe odkazují.

Proto je výhodnější získat zpětný odkaz přímo z konkrétní podstránky, která se věnuje našemu tématu. Stejně tak cílem odkazu by většinou neměla být homepage našeho webu, ale opět přímo ta podstránka, která se kontextově hodí nejlépe. Svůj význam tak ztrácí speciální stránky, které sloužily pro masovou výměnu zpětných odkazů, obvykle nazývané jako „partnerské/zajímavé odkazy“.
Nenechte si ujít:
Google Analytics jsou nyní k dispozici i v češtině!

Nové funkce, které si zamilujete na Firefoxu 3.0

Technologie internetu: Multicast

Firemní sítě míří do veřejného prostoru

Při tvorbě webu a jeho SEO strategie se začínají vymýšlet techniky, jak přitahovat přirozeně vzniklé zpětné odkazy svým zajímavým obsahem – tzv. linkbaiting. Mohou to být volně dostupné online nástroje, soutěže, satelitní weby apod.

Závěr

Optimalizace pro vyhledavače je nekonečný souboj vyhledavačů a tvůrců webů. Obě strany se vzájemně ovlivňují a tím se i vyvíjí používané SEO techniky. Dnes se za pojmem SEO skrývá zejména perfektně zvládnuté technické řešení webových stránek, velmi kvalitní, široký a přínosný obsah a tematicky spřízněné a hodnotné zpětné odkazy.

Autor je konzultantem internetové poradenské společnosti H1.cz s.r.o.

 











Komentáře