Přizpůsobte firemní strategii mobilům

Efektivní přizpůsobení mobilním zařízením znamená mnohem více než jen zmenšení webových stránek. Přinášíme několik rad, jak na mobilní platformy.

Přizpůsobte firemní strategii mobilům


Pokud ještě nejsou vaše webové stránky přizpůsobené i pro mobilní platformy, mohli jste v uplynulých měsících zaznamenat několik alarmujících zpráv.

Koncem roku 2014 Gartner předpověděl, že do roku 2018 bude přistupovat polovina všech internetových uživatelů k webu výhradně z telefonu či tabletu.

V dubnu roku 2015 pak Google oznámil, že změnil svůj algoritmus pro vyhledávání prováděné z chytrých telefonů. Není-li webová stránka přizpůsobená i pro mobilní zařízení, klesá její hodnocení. Jde o změnu, která má tak dalekosáhlý efekt, že se jí dostalo vlastní apokalyptické přezdívky – „mobilegeddon“.

Google neuvedl konkrétní země, ale předpověď Gartneru upozornila, že v rozvíjejících se ekonomikách uživatelé používají smartphony jako svá exkluzivní mobilní zařízení, což zřejmě vede k velkému množství vyhledávání. Už tedy není otázkou, zda web přizpůsobit mobilním zařízením, ale spíše kdy.

Během posledních dvou let společnosti zaujaly různý přístup. Některé vytvořily takzvané m-tečka weby, neboli weby navržené výhradně pro mobilní zařízení; jiné zase použily citlivý design a přeprogramovaly své weby, aby se dokázaly automaticky přizpůsobit libovolnému zařízení použitému k jejich zobrazení. A další se rozhodly použít jako svůj primární mobilní kanál aplikace.

Tyto možnosti ve skutečnosti nepatří do kategorie, kdy byste si museli zvolit jen jednu variantu. „Není to konkurence mezi nativními aplikacemi a mobilním webem,“ tvrdí konzultant Tim Kadlec, který radil velkým korporacím s designem mobilních webů a v současnosti pracuje ve společnosti Akamai.

„Myslím, že většina společností pravděpodobně potřebuje obojí. Web rozšiřuje váš dosah. Umožní vám zpřístupnit obsah od vaší společnosti široké škále zařízení a v důsledku každému,“ tvrdí Kadlec.

Aplikace se na druhé straně zaměřují na uživatele, kteří hledají velmi konkrétní informace nebo chtějí koupit vaše produkty či služby. Pomocí softwaru můžete vytvořit úzce zaměřené a přizpůsobené rozhraní pro vaše pokročilé uživatele.

Ve skutečnosti může vytvoření efektivní mobilní on-line přítomnosti zahrnovat – a často také zahrnuje – prvky responzivního designu, aplikací a jednoduše optimalizovaného obsahu pro zobrazení v mobilních zařízeních. Tento prvek většině společností v celkovém strategickém přístupu k procesu chyběl.

„Mnoho firem stále zaostává z hlediska efektivního přizpůsobení pro mobilní prostředí,“ uvádí Jason Wong, analytik Gartneru. „Vidíme mnoho separovaných přístupů k řešení mobilních potřeb v rámci celého podniku jako například jeden „nemobilní“ web na jednom místě a vývoj toho mobilního jinde.“

Změna algoritmu Google spolu se skutečností, že zvýhodňuje weby s responzivním designem, pobízí firmy k aktivitě, prohlašuje Kadlec. „Je najednou mnohem snadnější vysvětlit, proč by měly firmy investovat tolik času a energie do takové velké změny. Vývojáři a designéři mohou prohlásit: ‚Google tímto oznamuje žádoucí směr a znevýhodní nás, když se jím nevydáme.‘“

 

Začněte se strategií

Nehledě na stav vašich webových stránek je nejlepší začít s mobilním plánem na vysoké úrovni, shodují se analytici. „Začínáme vidět, že podniky zavádějí některé formální strategie, procesy a řízení tvorby a správy mobilních webů,“ prohlašuje Wong.

Společnosti, které zkusily několik různých přístupů pro mobilní prostředí, nyní zavádějí jednotnější strategii. Například SAP, známý německý dodavatel podnikových aplikací, nahromadil do roku 2014 celkem 600 různých webů, aniž existoval konzistentní způsob jejich zpřístupnění pro mobilní platformy, uvádí Maggie Foxová, viceprezidentka globálního marketingu pro SAP Experience.

Foxová nastoupila do SAP v roce 2015, aby zahájila projekt digitální transformace. Podařilo se jí snížit počet webů na 100 a usiluje o jejich přepracování, tak aby byly plně responzivní. „Náš tým se zaměřuje na pomoc firmě dodávat správnou věc na správné místo ve správný čas,“ popisuje Foxová.

SAP také optimalizuje své weby pro mobilní vyhledávání. Při mobilním vyhledávání se často používá hlas namísto zapisování hledaného pojmu. „Při použití hlasového vyhledávání lidé vyslovují vyhledávané pojmy jinak, než když je zapisují,“ vysvětluje Foxová. „Pro mobilní zařízení je optimalizovaných velmi málo webů, natož že by byly optimalizované pro mobilní vyhledávání. Věříme, že je zde velká příležitost pro konkurenční boj.“

Jako součást svých prvních mobilních iniciativ na počátku roku 2014 přepracoval maloobchodní řetězec QVC své webové stránky ve Velké Británii, Německu i USA pomocí responzivního designu. Nezačalo to však s čistým štítem.

„Když jsme v QVC poprvé přecházeli na responzivní design, začali jsme s designem pro desktop,“ vysvětluje Alex Miller, tamější viceprezident digitálního obchodu.  

V současné době však pochází více než polovina komunikace s QVC z mobilních zařízení, takže její nové webové stránky, jako například nově spuštěný web ve Francii, jsou primárně navrhované pro mobilní zařízení. Tato společnost se také vrací k přepracování původních tří webů, aby byly orientované na mobilní zařízení.

„Toto úsilí má za cíl optimalizaci pro mobilní platformy, a to i na úkor desktopového rozhraní,“ popisuje Miller. Škálování má umožnit přidávání dalšího obsahu, pokud má uživatel větší obrazovku a případně rychlejší připojení.

Základem pro chytré telefony a použitím responzivního designu, stejně jako metod typu adaptivní komprese obrazu, může firma vylepšit rozhraní pro všechny uživatele. „Lidé uvidí jen obsah, který je potřebný pro jejich zařízení, což zajistí rychlejší dobu odezvy a lepší zážitek,“ popisuje Venkatesh Natarajan, viceprezident obchodních IT platforem v QVC.

 

Vytvoření zdravé mobilní strategie

Zdravá mobilní strategie se zakládá na odpovědích na několik základních otázek, prohlašují odborníci. Jakmile máte odpovědi na tyto otázky, měli byste mít solidní základy, abyste mohli začít budovat efektivní rozhraní pro mobilní sféru.

  1. Kdo jsou vaši uživatelé a co potřebují?

Společnosti mají často různé uživatele a měly by uvážit, jak zohlednit jejich jednotlivé typy a jejich potřeby. QVC například používá jak mobilní weby, tak i aplikace, uvádí Miller.

Aplikace je určena pro věrné zákazníky, kteří si vytvořili se společností QVC vztah, vysvětluje. „Je optimalizovaná jako doplňkové rozhraní, ať už pro sledování naživo pomocí aplikace iPad, nebo jako sekundární obrazovka,“ tj. používání mobilního zařízení při sledování QVC v televizi.

Web s primárním důrazem na mobilní sféru na druhou stranu nabízí plnější funkce a lepší služby zákazníkům.

Tato společnost také využívá aplikace a mobilní webové stránky společně. „Jednou z velkých výhod navrhování webových stránek nejprve pro mobilní zařízení bylo, že když chceme nabídnout plnou funkčnost webových stránek, nemusíme to všechno navrhnout v rámci samostatné aplikace,“ vysvětluje Miller. „Můžeme například využít části mobilního webu, abychom je vestavěli do aplikace.“

Když je důležitá rychlost nebo jde o akce specifické pro mobilní zařízení, je taková funkcionalita vestavěná přímo do aplikace. „Když chceme u mobilních aplikací skutečně poskytnout odlišný zážitek, děláme to nativně na dané platformě,“ prohlašuje Natarajan.

Pro funkce společné pro všechny mobilní i standardní platformy – jako je například kontrola stavu objednávky – používá QVC hybridní model. „Využíváme v aplikaci výsledky práce, kterou ostatní už odvedli na webu,“ popisuje. „Výsledné rozhraní funguje velmi dobře a zákazníci nevidí žádný rozdíl.“

Jiné společnosti spoléhají výhradně na své mobilní weby. Například Virgin America nemá žádnou speciální mobilní aplikaci, uvádí Mike McGuire, viceprezident výzkumu v Gartneru.

Je to podle něj jedna z mála leteckých společností, které to nemají, ale argumentují tím, že ji nepotřebují. „S vývojem nástrojů HTML5 a metodami responzivního designu věří, že mohou získat potřebnou funkčnost. Koneckonců, navrhování a údržba aplikací pro více mobilních platforem vyžaduje stálé investice času a peněz,“ dodává McGuire.

 

  1. Kde jsou vaši uživatelé?

V některých oblastech světa probíhá většina přístupu k internetu přes mobilní telefony. Pokud jste tedy například bankou zaměřující se na zákazníky v Keni, můžete navrhovat výhradně mobilní web. V rozvojových zemích je nejlepší použít responzivní design, aby se zohlednily různé platformy, a je také dobré uvážit použití aplikací.

Kontext je však také důležitý, uvádí John Cardwell, konzultant, který pracoval na mobilních webech pro několik velkých společností a nyní je inženýrem vývoje softwaru ve společnosti DreamBox Learning.

Lidé mohou být například v autě a snažit se získat mapu, nebo mohou sedět před televizí a nakupovat přes svůj tablet. Přístup k internetu z různých míst, v různých kontextech a na různých obrazovkách se stává takzvanou všekanálovou zkušeností, kterou podniky potřebují nabízet, radí Wong z Gartneru.

 

 3. Je váš tým správně zorganizovaný?

I když má organizace už vytvořenou mobilní strategii, může být těžké ji zrealizovat z důvodu separace, která často ve velkých společnostech existuje.

V současné době existuje...

 

Tento příspěvek vyšel v Computerworldu 7/2016. Oproti této variantě je obsáhlejší a obsahuje řadu dalších rad, které můžete využít u sebe ve firmě.

Časopis (starší čísla i předplatné těch nadcházejících) si můžete objednat na adrese našeho vydavatelství.

Úvodní foto: Fotolia © vadymvdrobot










Komentáře