Profilové fotografie v sociálních sítích ohrožují soukromí

Alessandro Acquisti, profesor IT na Carnegie Mellon University, ve svojí prezentaci na Black Hat konferenci popsal, jak je snadné identifikovat uživatele pomocí fotografie ze sociálních sítích.


Podle Acquistiho jsou fotografie a další údaje v sociálních sítích jako je Facebook či Twitter hrozbou pro soukromí uživatelů a jejich zneužívání bude podle něj narůstat. Acquisti v rámci experimentu nasbíral fotografie a využil software pro rozpoznávání obličejů, aby mohl rozlišit jedince a dospěl ke skutečné identitě i takových, kteří vystupují pod falešnými jmény a chtějí zůstat v anonymitě.

Využil k tomu vyhledávací engine a také API, kterou se svým týmem vyvinul a jež automaticky extrahovala zhruba 275 000 veřejně dostupných profilových fotografií uživatelů Facebooku z určitého města. To samé pak udělal i s dostupnými fotografiemi v on-line seznamkách u uživatelů ze stejného města. Následně pak využil zmíněný nástroj pro rozpoznávání obličejů nazývaný Pittsburgh Pattern Recognition vyvinutý na Carnegie Mellon University a hledal shodu mezi nasbíranými snímky.

Díky tomu se Acquistimu podařilo zjistit, že zhruba 5 800 uživatelů internetových seznamek má i profil na Facebooku a více než 4 900 z nich se díky tomu podařilo přiřadit jejich skutečnou identitu, i když na seznamce často vystupovali pod smyšlenými přezdívkami a mysleli si, že zůstávají v anonymitě.

Acquistiho tým provedl několik dalších podobných experimentů, například že nafotil webovou kamerou zhruba stovku studentů, které srovnal s Facebookem a 31 % z nich bylo ihned přesně identifikováno. Experimenty měly za cíl ukázat, jak snadno lze určit identitu i zcela neznámého uživatele a obličej se díky tomu stává propojením mezi skutečnou a online identitou. Facebook tomu napomáhá třeba i funkcí označování osob na fotografiích, která místo na technologie spoléhá na kolektivní inteligenci.

Podle Alessandra Acquistiho se tak dostáváme do fáze, kdy si nebudeme moci být jisti, zda nás někdo nebude chtít z nějakého důvodu (např. k marketingovým účelům) identifikovat, i když nás třeba jen uvidí na ulici, protože podobné porovnání obličejů na fotografiích může aplikovat na získané snímky prakticky kdokoliv. V kombinaci s řadou osobních informací, které o sobě lidí píší na sociálních sítích, tak lze získat opravdu detailní profil zcela cizí osoby. Podle Acquistiho se v budoucnu s tímto problémem budeme setkávat stále častěji a bude potřeba jej řešit, protože technologie jako je rozpoznávání obličeje ruší naše dosavadní představy o anonymitě ve fyzickém či virtuálním světě.











Komentáře