Web 2.0: Firmy začínají objevovat mashupy

Firmy stále více objevují možnosti Webu 2.0 pro svoji prezentaci, komunikaci se zákazníky i mezi vlastními zaměstnanci. Nově také využívají přibývajících služeb prostřednictvím mashupů. I když jsou dnes mashupy, podobně jako celý Web 2.0, stále v počátečním stádiu, stávají se v současnosti stále více populárními a analytici očekávají jejich výrazný rozvoj. Co přesně takový mashup je a k čemu je dobrý?



Firmy stále více objevují možnosti Webu 2.0 pro svoji prezentaci, komunikaci se zákazníky i mezi vlastními zaměstnanci. Nově také využívají přibývajících služeb prostřednictvím mashupů.

I když jsou dnes mashupy, podobně jako celý Web 2.0, stále v počátečním stádiu, stávají se v současnosti stále více populárními a analytici očekávají jejich výrazný rozvoj. Co přesně takový mashup je a k čemu je dobrý?

Podnikový mashup
V současnosti se i velcí výrobci jako Oracle, IBM nebo Microsoft začínají soustředit na nové typy aplikací označované jako mashup. Po jejich boku se snaží prosadit i menší společnosti, jako jsou například Serena Software, JackBe nebo Kapow Technologies.

Mashupy jsou poměrně jednoduché aplikace, které kombinují data z více pramenů a snaží se tímto spojením vytvořit kompaktní celek s přidanou hodnotou. Obsah mashupů je získáván z takových zdrojů, jako jsou například webové kanály a služby a v hojné míře také API (Application Programming Interface), které veřejně nabízí stále více společností – například YouTube, Amazon, Flickr, Yahoo či Google u některých svých webových aplikací a díky tomu lze využívat jejich možností. Nejpopulárnější z veřejných API je v současnosti Google Maps, které dominuje 47 % existujících mashupů. Objevuje se ale také řada komerčních služeb, jež mohou být pro podniky zajímavé.

Mashupy tedy nejen sdružuje jinak mnohdy nesourodá data dle určitých kritérií na jednom místě, čímž usnadňují uživatelům práci s vyhledáváním, ale jejich výhody objevují stále více i firmy. Ty tak mohou kombinovat své vlastní informace s externími údaji či i komplexními službami prostřednictvím mashupů.

Růst zájmu
Například společnost Audi v současnosti sbírá data ze 20 zdrojů včetně webů konkurenčních firem, z nichž pak dělá analýzy trhu. Pro automatizaci tohoto procesu pak používá mashup od společnosti Kapow Technologies, která se soustředí na služby importování dat z webových stránek a přenášení takto získaných dat přímo do Excelu. Pro poskytování půjček přes web využívá společnost Great Lake Educational Loan Services externí služby DocuSign a během prvních dvou měsíců tuto možnost elektronické žádosti využilo 80 % ze 72 tisíc zájemců. Řada realitních společností pak zobrazuje na svých webech umístění nabízených nemovitostí pomocí Google Maps a mnoho firem tuto možnost využívá například jen pro zobrazení adres svých poboček. Dalších příkladů by se dalo najít nespočet.

Podle Johna Mussera, jenž vede projekt ProgrammableWeb, na kterém je k dispozici katalog veřejných API, v něm jen během prvních tří měsíců letošního roku přibylo 120 nových API, což představuje meziroční nárůst o 150 %. Celkově jich katalog již sdružuje více než 700 z nejrůznějších oblastí.

Ze studie společnosti Forrester Research vyplývá, že trh s podnikovými technologiemi Webu 2.0 čeká velký boom a měl by se zvětšit ze 764 milionů dolarů v roce 2008 na 4,6 miliardy v roce 2013. Z toho výdaje na mashup aplikace by měly stoupnout z 61 milionů dolarů v roce 2008 více než desetinásobně, na 682 milionů v roce 2013.

Web 2.0 – základ firmy
Podle slov Marka Hornunga z personální agentury Bernard Hodes Group je nová vlna blogů, wiki, sociálních sítí či virtuálních světů v oblasti působnosti jeho firmy zásadnější změnou, než byl přechod od tištěných k on-line médiím. Právě v oblasti personalistiky je totiž možné pomocí těchto technologií efektivně hledat potenciální zaměstnance, ale využívat je třeba i k teambuildingu a vytvářet s jejich pomocí pevnější a lépe spolupracující týmy než tomu bylo dosud.

O tom, že se toto téma stává stále zajímavější i pro firmy, svědčí i další z výzkumů společnosti Forrester Research, z něhož vyplývá, že v letošním roce je adaptování těchto technologií prioritou pro 56 % firem v Evropě a Severní Americe. „Web 2.0 zlepšuje komunikaci a spolupráci mezi zaměstnanci, obchodními partnery i zákazníky, jen je nutné naučit se jej správně používat,“ dodává Oliver Young z Forresteru.

Analytička Rachel Happe z IDC vnímá nástroje Webu 2.0 a hlavně aplikace sociálních sítí jako zásadní pro sféry lidských zdrojů, výzkumu a vedení projektů. Nejprve bude ale důležité, aby firmy dobře porozuměly tomuto novému prostředí a zjistily, co od něj mohou očekávat i získat a také aby zaměstnanci i zákazníci viděli, jaké nové možnosti jim přináší, neboť hodnota aplikací Webu 2.0 je přímo úměrná počtu lidí, kteří se na jejich rozvoji podílejí. „Je také potřeba, aby zástupci firem začali vytvářet blogy, ve kterých by komentovali současné trendy, sdělovali své plány do budoucna či reagovali na potřeby zákazníků, a navázali tak s nimi bližší vztahy,“ dodává k tomu Hornung, podle nějž se spolu s těmito aplikacemi otevírá zcela nový svět a také nový způsob práce i obchodování.










Komentáře