Rozhovor: Testování jako služba získává na atraktivitě

O tom, jak se firmy staví k využívání testování informačních systémů externími poskytovateli, s námi hovořil Lukáš Zrzavý, provozní ředitel společnosti Unicorn Systems.


Co všechno se skrývá pod pojmem testování jako služba a jak se k němu staví české firmy?
V oblasti ověřování kvality informačních systémů je dodávka testování jako služby poměrně novým trendem. Testy dodávané jako služba mají za cíl pomoci klientovi s realizací všech typů testů bez nutnosti vlastního vybavení, know-how, lidských zdrojů, metodik či procesů. V posledním období pozorujeme, že se po tomto typu služby výrazně zvýšila poptávka. V předchozích letech firmy často řešily testování pouze outsourcingem pracovních kapacit, nikoliv službou jako celkem.

V čem nacházíte nejčastěji chyby a nedostatky?
Není asi jednoduché říci, kde se při testování objevují chyby nejčastěji. Každý testovaný produkt má svá specifika a je třeba individuálně zvolit vhodné nástroje a typy testů. Ani bych nedokázal specifikovat, že např. funkční testy naleznou více nedostatků než testy zátěžové apod. Vím ale velmi přesně, že nejhůře jsou zákazníky hodnoceny zavlečené a opakované chyby. Jedná se o chyby v částech aplikace, které se vyskytovaly dříve a následně byly odstraněny a po určité chvíli se objeví znovu. To uživatele vždy oprávněně rozladí. Tomu problému se předchází průběžným rozšiřováním testovacích scénářů.

Jaké jsou hlavní výhody a nevýhody testování externí společností?
Výhod je celá řada, uvedu pouze některé. Za velmi důležitý přínos považuji nezávislost provedení testů, tj. oddělení vývoje a testování. Tím je garantována kvalita testů. Další výhody jsou úspora v investicích do hardwarového a softwarového vybavení, rozsah pokrytí všech typů testů, volba nejvhodnějších nástrojů atd.

Co za novinky v tomto směru vaše firma chystá?
Řada společností se spoléhá na levné offshorové zdroje pro testování (Indie apod.). Skutečnost často bývá taková, že jednotková cena za tyto zdroje je skutečně velmi příznivá, ale celkové náklady za služby už tak výhodné
nejsou. A v tom vidíme naši příležitost. Chceme nově našim zákazníkům nabízet tzv. nearshore testing. Komplexní testování jako služba v lokálním jazyce, s přímou přítomností části týmu přímo u zákazníka. Služba by měla být koncipována tak, že si zákazník ani nevšimne, že část týmu je dislokovaná.

Co podle vás offshoring tolik prodražuje a jaké mají podle vás firmy v ČR zkušenosti s kvalitou těchto služeb?
Ani moderní komunikace nikoho nezbaví osobní komunikace mezi týmem pracujícím u zákazníka a offshorovým centrem – jedná se typicky o kick-off projektu, kontrolní dny, analytické workshopy, předání díla, zaškolení apod. K nákladům za pracovní kapacitu tedy musíte minimálně připočítat náklady na letenky, výdaje za ubytování a diety. Vzhledem ke komplikacím při zadávání práce, jisté jazykové a kulturní bariéře a časovému posunu dochází ke zpožděním a nekvalitním dodávkám. Známé jsou i případy, kdy se stejný úkol zadá většímu množství offshorových týmů, aby se snížila rizika a byl dodržen termín.











Komentáře