14 % všech kliknutí na internetovou reklamu je podvod

Ve třetím čtvrtletí tohoto roku se více než 40 % „klikacích podvodů“ (click fraud) uskutečnilo pomocí infikovaných počítačů zapojených do nějakého botnetu.


Takové jsou alespoň výsledky statistiky společnosti Click Forensics. Nárůst podílu botnetů je výrazný: před rokem byl jejich podíl na podvodných kliknutích 28 %, ve 3. čtvrtletí tohoto roku stoupl na 43 %.

Změna odpovídá jednak rostoucímu rozšíření botnetů, ale i strategie jejich provozovatelů. Zatímco v minulosti je podvodníci používali především pro rozesílání spamu, nyní se stále více snaží vydělávat i na click fraud. Podvodná kliknutí z infikovaného počítače se většinou realizují pomocí automaticky otevřeného okna prohlížeče, které má nulové rozměry a uživatel ho obvykle vůbec nezaregistruje.

Z pohledu zadavatelů inzerce a provozovatelů reklamních sítí je však mnohem důležitější jiné číslo – až 14 % všech kliknutí je výsledkem podvodu. Click Forensics k tomuto číslu došla analýzou dat ze 300 reklamních sítí. (Poznámka: zde je otázka, zda ale za všechna tato kliknutí byla opravdu zaplacena provize – něco mohli odhalit a zablokovat samotní provozovatelé sítě; tohle původní článek na americkém Computerworldu bohužel neupřesňuje. Tvůrci botnetů se ale samozřejmě snaží své aktivity maskovat, tj. neklikají například na jednu reklamu mnohokrát z jediného počítače botnetu apod.)

 

Poznámka: Vzato kolem a kolem, co s botnetem? Rozesílání spamu problém jen přesouvá dál, to přímo ke zisku nevede. Krást přístupové údaje vyžaduje peníze nějak převést. Možná je click fraud vůbec nejbezpečnější cestou, jak zpeněžit infikované počítače?

 

Na toto téma aktuálně viz také: Botnet Bahama se snaží ošidit PPC systémy. Zajímavé ale je, že 1. čtvrtletí letošního roku celkový počet click fraud poklesl (Podvodů click fraud ubylo). Loni bylo podvodných kliknutí mnohem více, i když ne tak často realizovaných pomocí botnetů.











Komentáře