Podvodů click fraud ubylo

Podle společnosti Click Forensics ubylo v 1. čtvrtletí letošního roku podvodů typu click fraud. Ze všech kliknutí realizovaných v rámci reklamních systémů PPC (pay-per-click) to bylo ale na počátku tohoto roku i tak celých 13,8 %.


Na konci loňského roku se toto číslo odhadovalo podle Click Forensics na 17,1 %, před rokem na 16,3 %.

Podle použité metodiky se do této kategorie řadí ale celá řada jevů, například úmyslné klikání na reklamu konkurence nebo naopak na reklamu na vlastní stránce. Stejně tak sem ale spadá i uklepnutí, např. když někdo na odkaz omylem klikne dvakrát za sebou nebo chce ve skutečnosti klepnout na nějaký jiný prvek na stránce. Jak vidno, jde tedy o kategorii natolik pestrou, že z vývoje čísel těžko udělat nějaký obecnější závěr (navíc – jak vůbec exaktněji poznat, že někdo „chtěl kliknout vedle?“).

Na konci loňského roku se řada podvodných kliknutí realizovala pomocí botnetů. Nově se objevila série útoků, které s použitím JavaScriptu „kliknou za uživatele“ na nějaký prvek mimo viditelnou obrazovku, jinak ale počítač žádným malwarem neinfikují.

Ze stránek vyhledávačů, respektive provozovatelů PPC reklamy se podvody stále častěji přesouvají na stránky třetích stran, kde je reklamní systém nasazen; pro provozovatele je pak obtížnější podvody detekovat. Nicméně právě lepší detekční nástroje Googlu a Yahoo jsou zřejmě jednou z příčin, proč těchto podvodů ubylo. Také se může jednat o náhodný výkyv nebo pokles souvisí s tím, že klesá i cena placená za proklik.

 

 











Komentáře