Lehkomyslné brouzdání v práci

Kde se lidé chovají bezpečněji (nebo naopak nebezpečněji)? Při práci s počítačem doma nebo v zaměstnání? Selský rozum by mohl napovídat, že všude stejně – proč by své chování ostatně měli měnit?



Kde se lidé chovají bezpečněji (nebo naopak nebezpečněji)? Při práci s počítačem doma nebo v zaměstnání? Selský rozum by mohl napovídat, že všude stejně – proč by své chování ostatně měli měnit?
Pravda to ale není. Statistiky a průzkumy dokládají, že uživatelé se opravdu na různých počítačích chovají rozdílně. A doma si dávají mnohem větší pozor. Naopak v zaměstnání se nezřídkakdy „odvážou“ a dělají věci, na které by se s domácím počítačem možná i báli pomyslet. Spoléhají na to, že sofistikované kontrolní mechanismy je dokáží ochránit a že zaměstnavatel věnuje díky vyčleněným technikům či rovnou specializovaným oddělením právě informační bezpečnosti větší pozornost, takže jsou ve větším bezpečí. Jinými slovy by se dalo říci, že si uživatelé nebezpečí dobře uvědomují, ale zároveň příliš nevěří svým schopnostem a možnostem ohledně zabezpečení počítače.
Ostatně, 79 procent IT profesionálů předpokládá, že jejich organizace jsou opravdu přímo ohrožené nebezpečným on-line chováním zaměstnanců. Uživatelé navzdory varováním a školením lidé otevírají přílohy, brouzdají po stránkách s nebezpečným obsahem, instalují neověřený software apod. Nicméně toto doma nedělají, takže si školení evidentně berou k srdci.
Jiný průzkum, provedený společností TrendMicro, hovoří velmi podobně:
· 39 procent uživatelů věří, že je IT oddělení dokáže dostatečně ochránit. Tato víra vede mnohé z nich k tomu, že jsou na internetu odvážnější.
· 63 procent z těch, kdo přiznali „odvážnější“ chování uvedlo, že se cítí klidnější při klikání na podezřelé odkazy nebo návštěvách podezřelých webových stránek, protože mají na svých počítačích od IT oddělení nainstalován bezpečnostní software.
· 40 procent z těch, kdo přiznali, že se na síti chovají riskantněji, uvedlo, že důvodem tohoto chování je jejich předchozí zkušenost s efektivní podporou od IT oddělení v případě problémů.
· 48 procent pracovníků, kteří v USA přiznali, že otevírají podezřelé e-maily nebo webové odkazy v práci častěji než doma, zdůvodnilo své chování tím, že pokud dojde k problémům, mohou se v práci spolehnout na podporu IT oddělení.

Celý průzkum TrendMicro se pak uzavírá neuvěřitelným konstatováním. Jeden ze tří amerických podnikových uživatelů (34 %) a nejméně jeden ze čtyř v Německu (29 %) a Japonsku (28 %), kteří přiznali, že otvírají podezřelé maily nebo klikají na podezřelé odkazy, uvedlo jako důvod fakt, že počítačové vybavení není jejich…










Komentáře