Pořádek v licencích softwaru může ušetřit náklady

Ve firmách se nezřídka se nakupuje software, který nikdo nepotřebuje, protože není možné získat relevantní podklady.


Společnost truconneXion tvrdí, že řada firem může pomocí auditu softwarových licencí rychle snížit náklady až o 30 %. S využitím dalších kroků, jako je zapojení monitoringu či správa veškerého IT majetku, mohou být úspory v IT mnohem výraznější.

Podle Roberta Kleinera, ředitele pro strategii a člena představenstva truconneXion, byl uplynulý rok v oblasti software asset managementu (SAM) právě ve znamení výrazného růstu zájmu společností o monitoring zaměstnanců. „Efektivita zaměstnanců se v době krize ocitla ve středu zájmu absolutní většiny firem, které se ji rozhodly řešit – a to jim dává dobrý vklad i do budoucna. Očekáváme, že po otázce ,Hrají si, nebo pracují?‘ přijdou v roce 2011 na řadu další klíčové otázky týkající se správy IT majetku – Kolik čeho reálně používám? Mám si počítač koupit, nebo pronajmout? Která z investic do IT mi přinese největší efekt?“ uvádí Robert Kleiner.

Na většinu těchto otázek lze podle Kleinera najít odpovědi v případě, že uvedeme v život SAM a správu IT aktiv jako takovou. Podle poznatků truconneXion se vedle monitoringu zaměstnanců dá nejrychleji uspořit v oblasti inventarizace IT zdrojů, zejména pak softwarových licencí. Často se totiž nakupuje software, který nikdo nepotřebuje. Podle zjištění truconneXion se investice do softwaru vyhazují oknem, protože management nedostává relevantní údaje. Ředitel společnosti Outsourcing Solutions Jiří Jakeš toto zjištění potvrzuje: „Problém je v tom, že management často nevnímá hodnotu SW jako firemní majetek. Kdyby si byly firmy vědomy, že v něm mají uloženu až jednu třetinu hodnoty IT, chovaly by se jinak,“ je přesvědčen Jiří Jakeš.

 

Šest nejčastějších důvodů chaosu v licencích a neefektivního způsobu jejich pořizování – podle konference SAM v kostce 2010:

1. Složitá licenční politika výrobců softwaru – není výjimkou, že velké SW firmy vydávají ročně až stovky stran změn licencování svých produktů.

2. Nákupy počítačů a softwaru jsou ve firmách realizovány impulzivně, bez centrálního plánování a dostatku času pro vyjednání dostatečně výhodných podmínek (multilicenčních smluv).

3. Nezřídka se nakupuje software, který nikdo nepotřebuje, protože není možné získat relevantní podklady. Není čas se ptát uživatelů, na co přesně software potřebují a zda jej nelze nahradit bezplatnou licencí nebo již existujícím vybavením.

4. Nejsou využívány výhody poskytované licenčními smlouvami softwaru – zaměstnanecké licence, jedna licence současně pro stolní i přenosný počítač apod.

5. Faktury či jiné doklady o nabytí softwaru, aktualizací či servisních smluv nejsou evidovány v oddělení IT, nýbrž v účtárně. Obtížně se dohledávají a jsou skartovány spolu s ostatními účetními dokumenty.

6. Zavedení efektivní správy licencí je i přes existující legislativu a exekutivní normy poměrně komplikovaný a časově náročný proces.











Komentáře