Příjemci nejsou jedinými oběťmi spamu?

Spam je otravný, je spojen s dalšími podvody, bere uživatelům čas, zvyšuje spotřebu energie na serverech. Má cenu se například rozesilatelům nevyžádané pošty nějak mstít? Nebo jsou snad i oni sami oběťmi?


Mich Kabay na americkém NetworkWorldu uvádí, že hněv směřující proti odesilatelům spamu nemusí být na místě. Není dobrý nápad se jim mstít (např. uvedená telefonní čísla bezplatných linek zasílat do diskusních fór o sexu). Kabay totiž uvádí, že i rozesilatelé spamu jsou mnohdy oběťmi celého modelu.

Zmiňuje jako příklad řasu úplně absurdních spamů, které dostává jako univerzitní profesor počítačových věd ve Vermontu. Nabízejí mu automobilové opravny na druhém konci zeměkoule nebo obchodování se speciálními druhy kávy. Těmito spammery bývají nejčastěji malé americké firmy stejně jako provozovatelé továren v Číně.

Tyto firmy samy ovšem obvykle naletěly podvodníkům, kteří jim rozesílání takových e-mailů nabídli jako účinný marketingový nástroj. Navíc jim tvrdí, že ke všem e-mailovým adresám mají souhlas se zasíláním reklamních sdělení (opt-in) a že tento výslovný souhlas vlastně znamená, že příjemci jsou nějak „z oboru“ a potenciálními zákazníky.

Takže – takovou poštu lze ignorovat, odesilateli (ne bezprostřednímu, ale firmě uvedené v kontaktech) nadávat a hrozit žalobami. Kabay ovšem doporučuje zkusit poslat i zcela konzervativní a slušný dopis, v němž se vysvětlí, že odesilatel se zřejmě sám stal obětí podvodu; je upozorněn, že jeho adresa se nyní dostává na řadu black listů a díky celé aktivitě bude mít naopak menší možnosti oslovovat své zákazníky. Doporučuje se mu řešit záležitost právní cestou. Takovou odpověď si lze jistě připravit v „univerzální“ podobě a odeslat několika kliknutími.

Pokud si malé firmy bez vlastních marketingových oddělení budou lépe vědomy současné situace, mělo by to podle Kabay vést k poklesu spamu – alespoň tohoto typu.

 

Zdroj: NetworkWorld

 

Poznámky:

- Kabay uvádí, že různý typ spammerů se často pozná podle toho, zda se snaží nějak ošálit antispamové filtry. V tomto případě je to ale rozesilatelům (tj. organizátorům) jedno, vždyť už dostali zaplaceno...

- Ovšem těžko chtít po příjemci, aby celou záležitostí ztrácel čas, rozlišoval různé druhy nevyžádané pošty, studoval hlavičky e-mailů a někoho vzdělával; nadto s rizikem, že jeho adresa se tím stane „validní“ a spamu bude dostávat ještě mnohem více...

 











Komentáře