Sociální inženýrství je na vzestupu – kde jsou největší rizika?

Hackeři dnes využívají různé techniky a aplikace sociálních sítí k shromažďování osobních a profesních informací o osobách, s cílem nalézt nejslabší článek v organizaci.


Výsledky svého nového průzkumu, který odhalil, že až 48 % dotázaných podniků se stalo obětí sociálního inženýrství, uveřejnila firma Check Point.

Dotazované podniky zažily v posledních dvou letech 25 a více útoků a způsobené ztráty dosahovaly od 25 000 po 100 000 USD za jeden bezpečnostní incident, výjimkou nebyly ani vyšší náklady.

Zpráva „Riziko sociálního inženýrství v informační bezpečnosti“ označuje phishing a nástroje sociálních sítí jako nejčastější zdroje hrozeb sociálního inženýrství. Informuje tak podniky o nutnosti silné kombinace bezpečnostních technologií a povědomí uživatelů, která vede k minimalizaci četnosti a ztrát z útoků.

Útoky sociálního inženýrství jsou tradičně zaměřeny na lidi se znalostí nebo přístupem k citlivým informacím. Hackeři dnes využívají různé techniky a aplikace sociálních sítí k shromažďování osobních a profesních informací o osobách, s cílem nalézt nejslabší článek v organizaci. Podle celosvětového průzkumu u více než 850 IT a bezpečnostních profesionálů, má z útoků sociálního inženýrství rostoucí obavy více než 86 % podniků. Většina respondentů (51%) vnímá jako primární motivaci útoků finanční zisk, za ním následuje konkurenční výhoda a pomsta.

„I když výsledky průzkumu ukazují, že téměř polovina dotázaných podniků měla zkušenost s útoky sociálního inženýrství, 41 % uvedlo, že si nebyli jistí. Tento nedostatek povědomí o bezpečnosti je sám o sobě hrozbou“ řekl Oded Gonda, viceprezident pro bezpečnostní produkty společnosti Check Point Software Technologies.

Zatímco techniky sociálního inženýrství těží z osobní zranitelnosti, díky technologii Web 2.0 a mobilní výpočetní technice je navíc snadnější získat informace o jednotlivci a vytvořit pro útoky sociálního inženýrství nové vstupní možnosti. Noví zaměstnanci (60 %) a pracovníci s dočasnou smlouvou - kontraktoři (44 %), kteří mohou být méně obeznámeni s firemní bezpečností, jsou vedle asistentů, pracovníků s lidskými zdroji a IT pracovníků, považováni jako nejvíce náchylní k technikám sociálního inženýrství.

„Lidé jsou velmi důležitou součástí bezpečnostního procesu, protože mohou být snadno podvedeni a následně udělat chyby, které vedou k infekci malwarem nebo k neúmyslné ztrátě dat. Mnohé organizace nevěnují zapojení uživatelů dostatečnou pozornost, ve skutečnosti by však zaměstnanci měli být první linií obrany,“ dodal Gonda. „Dobrým způsobem, jak zvýšit povědomí o bezpečnosti mezi uživateli, je zapojit je do procesu bezpečnosti a umožnit jim zabránit bezpečnostním incidentům v reálném čase.“











Komentáře