Zaměstanci odmítají rozlišovat osobní a firemní záležitosti

Téměř dvě třetiny zaměstnanců také používají pracovní počítače k osobním účelům, ať už jde o stahování hudby, online bankovnictví, blogování, chatování a jiné. Polovina zaměstnanců užívá svůj osobní e-mail ke kontaktování zákazníků a kolegů, ale jen 40 procent z nich to má povoleno IT oddělením.



Výzkum společnosti Cisco ukázal, že čtvrtina firem nemá dosud vytvořena žádná bezpečnostní pravidla v oblasti IT. I ve firmách se zavedenými pravidly ale zaměstnanci tato pravidla porušují. Rizikové chování zaměstnanců se přitom liší v rámci jednotlivých zemí a kultur.

Přestože má 77 procent firem stanovena vlastní bezpečnostní pravidla, existuje stále necelá čtvrtina společností, které žádná bezpečnostní pravidla v oblasti IT doposud nevytvořily. Absence bezpečnostních pravidel je nejvíce rozšířena v Japonsku (39 procent) a ve Velké Británii (29 procent).

Studie také identifikovala základní chyby zaměstnanců, které napomáhají únikům dat. Ty se podle zjištění liší v rámci jednotlivých zemí a kultur. Například jeden z pěti zaměstnanců si mění bezpečnostní nastavení pracovního počítače, aby obešel bezpečnostní pravidla a mohl vstupovat na nepovolené webové stránky. Nejčastěji se takové chování vyskytuje v rozvíjejících se ekonomikách Číny a Indie.

Sedm z deseti IT odborníků uvedlo, že vstup zaměstnanců na nepovolené stránky a užívání nepovolených aplikací (nepovolené sociální služby, software pro stahování hudby, internetové obchody) je příčinou více než poloviny úniků dat v jejich firmách.

Dva z pěti IT odborníků zaznamenali v posledních dvou letech neautorizované použití aplikace nebo zařízení. Nejčastěji se tak dělo v Číně, kde takový případ zaznamenaly téměř dvě třetiny respondentů. Ze všech případů se jich dvě třetiny staly během posledního roku, 14 procent dotazovaných zaznamenává podobné incidenty každý měsíc.

Každý čtvrtý respondent (24 %) někdy ústně sdělil nějakou citlivou firemní informaci někomu mimo firmu, ať již příteli, členovi rodiny nebo dokonce neznámému člověku.

Téměř polovina dotazovaných zaměstnanců (44 procent) půjčuje své pracovní zařízení někomu mimo firmu bez dozoru. Téměř dvě třetiny zaměstnanců také používají pracovní počítače k osobním účelům, ať už jde o stahování hudby, online bankovnictví, blogování, chatování a jiné. Polovina zaměstnanců užívá svůj osobní e-mail ke kontaktování zákazníků a kolegů, ale jen 40 procent z nich to má povoleno IT oddělením.

Nejméně jeden ze tří zaměstnanců ponechává počítač přihlášený do sítě a nezamčený na stole, když opouští své pracovní místo. Tito zaměstnanci mají také tendenci nechávat notebooky na stolech přes noc, někdy i bez odhlášení.

Téměř jedna čtvrtina zaměstnanců (22 procent) nosí firemní data na přenosných zařízeních ven z pracoviště. Více než pětina (22 procent) německých zaměstnanců umožnila neznámým lidem pohyb po firemních prostorách bez dozoru, přitom průměr činil 13 procent. Okolo 18 procent zaměstnanců umožnilo neznámému člověku vstoupit za nimi dveřmi do firemních prostor.

Výzkumu se zúčastnily více než dvě tisícovky zaměstnanců a IT odborníků z deseti zemí světa: Spojených států, Velké Británie, Francie, Německa, Itálie, Japonska, Číny, Indie, Austrálie a Brazílie. Studii o bezpečnosti si společnost Cisco objednala u americké výzkumné firmy InsightExpress.


Deset nejčastějších rizik v chování zaměstnanců

1. Změny bezpečnostních nastavení počítačů
2. Používání nepovolených aplikací
3. Neautorizované používání aplikací nebo zařízení
4. Sdílení citlivých firemních informací
5. Sdílení firemních zařízení
6. Nejasná hranice mezi pracovním a osobním zařízením a prostředky komunikace
7. Nechráněná zařízení
8. Ukládání uživatelských jmen a hesel
9. Ztráty stolních zařízení pro ukládání dat
10. Umožnění vstupu cizích lidí do firmy










Komentáře