Android KitKat ukazuje další změnu chování Googlu

4. 9. 2013

Sdílet

 Autor: © Google
Nová verze operačního systému se bude jmenovat Android KitKat. A Nestlé proti tomu nic nenamítá. Spíše naopak.

Změna názvu veřejnost překvapila, protože podle předchozích informací se Android 4.4 měl jmenovat Key Lime Pie. Samozřejmě jde spíše o kódový název a pro orientaci uživatelů nakonec bude přesné číslo, ale je to další v řadě změn chování a fungování Googlu, která mnohé naznačuje.

Rozhodnutí pojmenovat software podle značky čokoládových tyčinek z produkce Nestlé bude většinou populace vnímáno jako marketingová akce ve spolupráci světa IT a světa potravin. Google ovšem na dotaz BBC odpověděl, že jde o vnitrofiremní nápad, na jehož pozadí nebyly žádné finanční transakce. Podle Johna Lagerlinga, ředitele skupiny pro „globální partnerství Androidu“ nejde o reklamní kampaň Nestlé, ale o snahu se odlišit a vytvořit něco zábavného a neočekávaného.

KitKatPodle některých expertů ale podobnému nápadu hrozí řada problémů. Simon Myers z konzultační skupiny Prophet říká: „Pokud svážete svou značku s jinou, nevyhnutelně to do jisté míry sváže jejich osud, ať už v dobrém či špatném smyslu. Pokud se objeví nějaké skvrnky na pověsti vaší partnerské značky, bylo by naivní si myslet, že vaše dobré jméno a hodnota vaší značky zůstane neovlivněna.“

Firma Nestlé byla v minulosti silně kritizována za způsob, jakým v rozvíjejících se zemích propagovala práškové kojenecké mléko. Stejně tak musela svolávat řadu produktů, naposledy dobrovolně stahovala z trhu sáčky s potravou pro psy pro potenciální kontaminaci Salmonelou. Samotný Google má své problémy, od kontroverzní zprávy americké vlády, že jeho systém přitahuje více malwarových útoků než jeho konkurence, po účast v aféře PRISM.

Od roku 2009 všechna sestavení systému Androidu, které uvolňuje Google a jeho partneři v Open Handset Allianci, nesl kódové označení podle nějaké sladkosti, první písmeno v názvech hlavních aktualizací se navíc postupně posouvalo ke konci abecedy. Předchozí názvy verzí byly: Cupcake, Donut, Eclair, Froyo, Gingerbread, Honeycomb, Ice Cream Sandwich a Jelly Bean.

Podle Googlu hledal jeho tým lepší sladkost, jejíž chuť by byla povědomější (key lime pie je limetkový koláč). Samozřejmě, nápad na KitKat si vyžádal jednání právníků a tajné setkání představitelů obou společností na únorovém kongresu Mobile World v Barceloně. V rámci spojenectví nyní Nestlé plánuje vyrobit více než 50 milionů čokoládových tyčinek, jejichž balení bude odkazovat na maskota Androida (kterým je zelený robotek).

Celá akce probíhala ve vysokém utajení, dokonce i interně a při jednáních s partnery Google až do poslední chvíle používal název Key Lime Pie. Výsledek samozřejmě nepochybně řadu lidí překvapil, ale faktem zůstává, že bez ohledu na to, kolik peněz opustilo či neopustilo které ruce, potvrzuje maximální konzumerizace a komercionalizaci Google, který se již tiše vzdal své původní image inovativní pozitivní společnosti včetně centrálního mota „Nebuďte zlí“ – stačí si připomenout některé jeho kontroverzní kroky v Číně, spolupráci s americkou vládou či ustoupení od poskytování 20 % času svých vývojářů na jejich vlastní kreativní projekty. Podle řady komentářů má jeho moto spíše nádech cynismu – ale ostatně je slyšet méně a méně...