Dá se vydělat na mobilních aplikacích? Realita vás možná překvapí

Peníze vydělává tak málo placených aplikací, že je lepší brát plat za vývoj aplikací pro nějakou společnost, než se o to pokoušet sólo, tvrdí analyticci Gartneru.

Dá se vydělat na mobilních aplikacích? Realita vás možná překvapí


Pokud umíte programovat a sníte o tom, jak budete mít namísto každodenního chození do práce nějakou mobilní aplikaci, která vám bude sloužit něco jako dojná kráva, raději se rychle seznamte s nepříznivou realitou.

Gartner uvádí, že méně než 0,01 % mobilních spotřebitelských aplikací, či jinak vyjádřeno jen jedna z deseti tisíc, bude v roce 2018 vydělávat takové množství peněz, aby ji její autoři mohli považovat za finančně úspěšnou.

 

Sen o velkých příjmech

„Příběhy vývojářů mobilních aplikací, kteří vydělali v prvním měsíci milion dolarů, jsou jen extrémním případem,“ uvedl Bob Hafner, analytik Gartneru. „Některé aplikace vydělají kvanta peněz, ale je jich jen zlomek v porovnání s ostatními běžně stahovanými.“

Oba hlavní obchody s aplikacemi – Google Play i Apple App Store – mají více než milion aplikací a každý rok samozřejmě dochází k milionům stažení, ale jen cca 5 % aplikací v každém z těchto obchodů se snaží vydělat peníze, popisuje Hafner a dodává: „S miliony různých programů jsou ale šance na úspěch opravdu malé.“

V roce 2011 bylo 88 % z 26 milionů globálně stažených mobilních aplikací bezplatných, uvádí Gartner. V roce 2013 bylo neplacených 91 % ze 102 milionů. A do roku 2017 se očekává stažení 268,6 milionu programů a 94,5 % z nich bude bezplatných.

Analýza Gartneru může být studenou sprchou pro nadšení tisíců studentů informatiky a programátorů, kteří sní o vytvoření aplikace úspěšné jako třeba Angry Birds.

 

Peníze jsou jinde

Nepředpokládala se snad velká ekonomika aplikací, která by zaměstnala desítky tisíc programátorů? Ve skutečnosti tomu tak opravdu bylo. Trh aplikací sice stále existuje, ale funguje úplně jinak a snáší zlaté vejce jen několika málo vývojářům.

Velké peníze z mobilních aplikací nyní pocházejí z inzerce uvnitř programu a také z nákupů zboží a služeb prostřednictvím příslušné aplikace.

Výzkumná agentura App Nation nedávno ohlásila, že kombinovaná hodnota zboží a služeb nakoupených prostřednictvím aplikací plus placené aplikace a reklama v aplikacích dosáhly roční částky 72 miliard dolarů. Očekává se, že v roce 2017 to bude cca 151 miliard dolarů, což je více než dvojnásobek.

Přitom pouze méně než jedna miliarda ze 72 miliard dolarů pochází ze stažení placených aplikací. Společnost AppNation odhaduje, že obrat z takových operací v roce 2017 jen lehce překročí onu magickou miliardu dolarů.

Ze všech placených aplikací se asi 90 % stahuje méně než 500krát za den, a tudíž vydělávají v průměru méně než 1 250 dolarů denně, uvádí Gartner v nedávné zprávě. „A bude se to jen zhoršovat,“ dodávají analytici Gartneru. Podle nich totiž bude větší konkurence, a to zejména na úspěšných trzích.

 

Jaký přístup zvolit?

Aplikace budou muset být důmyslnější, aby v budoucnu obstály, zatímco náklady na provoz, vývoj, testování, nasazení a podporu budou i nadále růst, uvádí Gartner.

Tyto faktory budou platit jak pro samostatné vývojáře, tak i pro developery vytvářející nové programy ve velkých korporacích. V mnoha případech budou podniky vytvářet aplikace, jen aby přitáhly pozornost ke své značce, a nikoli aby tím dosáhly příjmů, tedy s výjimkou nákupů a reklamy.

Gartner vydal v závěru loňského roku zprávu, ve které se uvádí očekávaný růst inzerce v aplikacích v roce 2014 o 4 %, následný pokles o 2 % v roce 2015 a poté růst o téměř 6 % v roce 2016. Gartner také uvádí, že v roce 2017 dosáhne inzerce v aplikacích obratu 10,6 miliardy dolarů a nákupy z aplikací dosáhnou 36 miliard dolarů.

Hafner radí, že by osamocení programátoři zřejmě neměli psát aplikace v naději, že jim zisk z nich zaplatí hypotéku nebo předčasný odchod do důchodu. Namísto toho by měli psát programy pro velké podniky a prodejce, „kde dostanou zaplaceno a kde se vytvářejí příjmy z jiných prostředků“.

Úspěšné aplikace jsou obecně řečeno určené ke generování více přístupů na webové stránky, více návštěv v on-line obchodech, k vytváření povědomí o značce nebo k prodeji inzerce, tvrdí Hafner.

„Trh s aplikacemi určitě může posílit celkový HDP příslušného státu, ale existuje jen málo opravdu klíčových programů, které samy o sobě vytvářejí dostatečné příjmy,“ uzavírá Hafner.

Úvodní foto: © kromkrathog - Fotolia.com



Vyšlo v Computerworldu 13/2014








Komentáře