IBM sází na Watsona

Společnost IBM zakládá v New Yorku novou obchodní divizi specializující se na vše související s umělou inteligencí Watson.

IBM sází na Watsona


Watson Business Group, nová organizační jednotka firmy IBM, bude vyvíjet a provozovat cloudové „kognitivní“ aplikace a služby cílené na korporátní uživatele. Investováno do ní bude jedna miliardy dolarů, z toho bude 100 milionů určených pro startupy s aplikacemi, které poběží na developerském cloudu Watson. Divize zaměstná na 2000 odborníků.

IBM původně vyvinula Watsona v rámci výzkumného projektu, který měl soutěžit s lidskými protivníky v televizní soutěži „Jeopardy“ – kde se účastníci snaží zodpovědět nejasné otázky z mnoha oborů. Watson dokáže zpracovat specifické otázky pomocí velkého množství zdrojů v různých formátech a svou efektivitu vylepšuje pomocí pokusů a omylů. Tomu přístup se někdy říká kognitivní výpočty (cognitive computing) – protože je postaveno na počítači napodobujícím chování biologického mozku.

Watson v roce 2011 vyhrál tři kola soutěže a IBM od té doby pracuje na komercionalizaci technologií Watson. Nabízí jej například v podobě virtuálních asistentů, kteří pomáhají diagnostikovat zdravotní stav a interagovat se zákazníky. Mezi největší zákazníky patří například agentura Nielsen analyzující média a Royal Bank of Canada.

Obchodní divize bude postavena na čtyřech skupinách. První z nich, IBM Watson Innovation group, bude provádět základní výzkum a vývoj. IBM Watson Transformation bude hledat a rozvíjet nabídku služeb pro specifické segmenty trhu, pro které jsou kognitivní výpočty vhodné.

IBM Watson Implementation bude implementovat služby a systémy Watson pro klienty firmy IBM, zatímco IBM Watson Engagement bude mít na starosti prodej a marketing. Spolu se založením nové divize IBM uvádí řadu nových služeb souvisejících s Watsonem. IBM Watson Discovery Adviser je pokročilá vyhledávající služba navržená pro školství, oblast publicistiky a farmaceutické společnosti. IBM Watson Analytics Advisor se na trhu objevil jako první, dokáže analyzovat dotazy zadávané přirozenou řečí a vyhledávat odpovědi v rozsáhlých datových skladech, implementované v podobě cloudové služby.

Během poslední let Watson vydělal IBM pouhých 100 milionů dolarů, ale IBM přesto věří – a analytické společnosti jako IDC sdílejí její přesvědčení – že Watson se stane jejím hlavním produktem. Postupně by měl generovat 1 až 10 procent z celkových příjmů společnosti, přibližně 1 miliardu dolarů ročně v roce 2018 a v následujících deseti letech by obrat produktů souvisejících s Watsonem měl překročit 10 miliard dolarů.

 

Úvodní foto: © Dmitriy Lesnyak - Fotolia.com










Komentáře