Microsoft se rázně zřekl označení Metro

Společnost v pátek oznámila, že oficiálně přestává používat výraz „Metro“ v souvislosti s novým uživatelským rozhraním. Podle analytiků ale bude chvíli trvat, než toto slovo vymizí z aktivního slovníku.

Microsoft se rázně zřekl označení Metro


Nové označení bylo intenzivně používáno zhruba rok od ohlášení další verze operačního systému Windows, tedy Windows 8 a Windows RT. „Rozhraní Metro jsme používali pouze jako kódové označení během vývoje nového produktu,“ vysvětlila mluvčí Microsoftu v e-mailovém prohlášení. „S blížícím se uvedením na trh a s tím souvisejícím oslovením velkého množství uživatelů, budeme používat stávající komerční názvy.“

Podle neoficiálních informací ze čtvrtečního večera se v interním dokumentu společnosti uvádí, že toto rozhodnutí je výsledkem „diskuze s jedním z významných evropských partnerů,“ po kterém se Microsoft rozhodl „přestat používat“ označení Metro. Nové označení bude podle stejného zdroje oznámeno v průběhu příštího týdne. Prozatím bude Microsoft používat poněkud krkolomný výraz „uživatelské rozhraní ve stylu Windows 8“. Microsoft současně požádal o stejnou změnu i své partnery, kteří připravují počítače a tablety s jeho novým operačním systémem.

„Nejedná se o nic zásadního, jde v první řadě o zmatení, toto rozhodnutí ale zbytečně poutá pozornost,“ soudí Patrick Moorhead, vrchní analytik agentury Moor Insight & Strategy. „Jednou z prvních zásad, kterou jsem se naučil jako začínající obchodník, bylo požívání názvů produktů, které nekolidují s žádnými ochrannými známkami.“

Microsoft používal označení Metro pro širokou paletu komponent ve Windows 8 a RT, které se navenek projevují minimalistickým designem, uspořádáním pracovní plochy do dlaždic a zploštěním a odbarvením ovládacích prvků aplikací určených pro nové Windows. Tento styl se již promítl i do chystané kancelářské sady Microsoft Office 2013 a do nového webového rozhraní založeného na cloudu a provozovaného v doméně office.com, kterou získal již v roce 2009.

Značku Metro používá v Evropě kromě několika dopravních podniků provozujících podzemní dráhu i bezplatný deník, který vychází také u nás. Nejpravděpodobnějším držitelem ochranné známky Metro, který by mohl Microsoftu působit problémy, je ale německá společnost Metro AG, která u nás vystupuje pod značkou Makro. Jedná se o významný prodejní řetězec, který by mohl v budoucnu dělat Microsoftu problémy s identifikací značky nebo od Microsoftu žádat licenční poplatky za její používání. Německá společnost ústy svého mluvčího prohlásila, že „spekulace o trhu zásadně nekomentuje.“

Pokud chce Microsoft nový způsob ovládání a s tím spojenou změnu grafického stylu prosazovat, bude si muset připravit jednoduché označení, které nebude kolidovat se žádnou zavedenou značkou a přitom dobře popíše vlastnosti tohoto rozhraní. Nedaleká budoucnost ukáže, co vymyslí a nakolik se nové označení ujme.

Úvodní foto: © James Niccolai - IDG










Komentáře