S informací přišel deník Wall Street Journal spolu s portálem DigiTimes. Podle těchto zdrojů Microsoft snížil ceny Windows 8 a Office 2013 proto, aby zvýšil své tržby. „Vždy si zakládali na tom, že drží ceny na určité úrovni, ale slevy dávají smysl,“ říká analytik Allan Krans ze společnosti Technology Business Research.
Windows 8, jež byly vydány v říjnu minulého roku, na trhu zatím neuspěly tak, jak Microsoft čekal. Například na počátku tohoto týdne společnost IDC oznámila, že tržby z Windows v tomto roce oproti roku předchozímu podle její prognózy klesnou téměř o čtyři procentní body. Podle dobře obeznámených zdrojů Wall Street Journal Microsoft snížil cenu komba Windows 8 a Office 2013 pro své OEM partnery ze 120 dolarů na pouhých 30 dolarů. Sleva se vztahuje jak na počítače, tak na zařízení s dotykovými displeji menšími než 10,8 palce.
DigiTimes oproti tomu informovaly, že sleva činí pouhých dvacet dolarů z běžných 80 až 90 dolarů na jeden počítač a že se nová cena vztahuje na počítače, tablety a hybridy (kombinace tradičních notebooků a tabletů) s displeji o 11,6 palcích a menších. Slevy Windows 8 by mohly vyústit v levnější tablety a počítače, které by se mohly objevit už v létě. „Pokud se podíváte na komponenty počítačů, téměř všechny v čase zlevňují,“ říká Krans. „Kromě operačního systému, a to má na ceny počítačů velký vliv.“
Z toho, že se sleva Windows 8 vztahuje i na tablety (ať už s displeji menšími než 11,6 nebo 10,8 palců) lze usuzovat, že Microsoft chce zvednout jejich prodeje – spolu se svým Surface. Microsoft a jeho OEM partneři byli zasaženi z hned několika stran: tržbám nepomohl propad ekonomiky ani to, že zákazníci v oblasti tabletů většinu peněz stále utrácejí za iPady od Apple. A nyní musí výrobci tabletů s Windows čelit také konkurenci ultra levných Chromebooků, laptopů s operačním systémem Chrome OS.
Úspěch Chromebooků je dobře patrný například ze statistik serveru Amazon.com: nejprodávanějším notebookem na tomto serveru je Chromebook od Samsungu s displejem o velikosti 11,6 palců, který se prodává za pouhých 249 dolarů. „Je vidět, že Microsoft byl schopen držet ceny svého operačního systému pro OEM partnery velmi dlouho,“ dodává Krans. „Nynější stav počítačového trhu, na němž je nyní obtížné zvedat tržby jak pro OEM, tak pro Microsoft, si však žádal změnu. Uvidíme, jaké zvýšení tržeb nová taktika Microsoftu přinese.“