Mobilní aplikace z dílny ABRA

Rozhovor s Martinem Jirmannem, generálním ředitelem ABRA Software.

Mobilní aplikace z dílny ABRA


Jaký software můžeme řadit mezi mobilní podnikové aplikace?
Pokud se bavíme o podnikových aplikacích určených pro mobilní zařízení, jsou to jakési nadstavby nebo napojené aplikace na základní informační systém a jsou provozovány na mobilech nebo tabletech.
Jsou určeny pro toho, kdo vyvíjí podnikatelskou činnost nebo činnost pro svého zaměstnavatele u zákazníka nebo kdekoliv v terénu. Tam potřebují mít podporu pro své činnosti a to přinášejí právě aplikace používané na tabletech a mobilech, případně i noteboocích, ty už jsou však méně operativní.

Jaké podnikové aplikace nabízí v mobilním segmentu ABRA?
Těch aplikací je několik. Jednou z nich je ABRA iGATE, což je jakési mobilní kukátko na data informačního systému. V něm si data mohu poskládat do struktury a formy jakou potřebuji, do grafů, tabulek a ty zobrazovat ve formě jednoduchých dashboardů. iGATE lze využívat na jakýchkoliv zařízeních, které mají internetový prohlížeč a přístup k internetu.
Martin Jirmann, ABRADalší aplikace tohoto typu je Mobilní obchodní systém. Dnes je to aplikace určená pro notebooky a netbooky. Mobilní obchodní systém zajišťuje sběr objednávek a prodej z vozů a další klasické obchodní činnosti obchodních cestujících. Pracuje s on-line daty, ale umí pracovat i v případě, že je pracovník dočasně mimo signál. Například pokud by prodejce šel do vinného sklepa pro objednávku, kde není signál, všechno v systému zpracuje a data sesynchronizuje až ve chvíli, kdy má datový signál.
Aplikace, která je těsně před dokončením, je ABRA mGATE. To je specializovaná aplikace určená pro platformu Android, která přináší uživateli na mobil kompletní adresář a seznam firem, který je uložený v informačním systému ABRA. S mGATE může uživatel pracovat v adresáři osob a provozoven, je schopen on-line zjistit např. kolik firma, z které volající je, dluží, kolik má nevyřízených objednávek, za kolik si odebrala zboží atd.  A je to propojené až tak dobře, že když mi telefon zvoní a volající číslo je v evidenci ABRY, tak mi telefon rovnou tu informaci zobrazí na displeji: volá mi pan XY a dluží nám tolik a tolik. Další funkce, která je v rámci rozvoje této aplikace naplánována, je práce s katalogem zboží až po sběr objednávek, ale to ještě bude záviset na poptávce po této aplikaci.
Kromě těchto produktů máme ještě samostatnou divizi, která se zabývá zakázkovou tvorbou mobilních aplikací. Ta programuje aplikace provozované jak na iOS, tak na Androidech. Jsou to ale většinou aplikace vytvářené konkrétním zákazníkům na míru, bez možnosti širšího využití.

Jakákoliv mobilní aplikace na mobilním zařízení předpokládá datové připojení. Jak moc je připojení náročné? Bavme se např. konkrétně o mGATE.
Mobilní aplikace jsou psané tak, aby byly hodně rychlé a aby nevyžadovaly hodně dat. Jsou optimalizované pro přenos dat. Pracují s tzv. vyrovnávací pamětí (Cache), využívají optimalizační technologie. Na straně ABRY musí existovat rychlý interface, rychlá brána do ABRY, když to řeknu lidově. My dnes máme v provozu speciální REST rozhraní, které využívají všechny naše mobilní aplikace. Jeho odezva je v řádech milisekund. Takže když mi zazvoní telefon, tak v řádu jednotek milisekund mám informace o volajícím, které jsem si stáhnul z ABRY.

Jak funguje technologie napojení mobilní aplikace vůči centrálnímu úložišti dat?
ABRA disponuje již zmiňovaným rozhraním REST. Ve chvíli, kdy začínáme pracovat s novou aplikací, ať už mobilní nebo např. webovou, vytvoříme novou webovou službu, která se zveřejní a pak je použitelná obecně. Samozřejmě se snažíme mít spuštěných co nejmíň webových služeb. Proto pokud např. zveřejňujeme službu, která vrací fakturu vydanou, tak se snažíme o to, aby byla natolik kvalitní, že jí bez úprav bude moct použít jakákoliv aplikace.

Úvodní foto: © iQoncept - Fotolia.com










Komentáře