Windows 7: Sedm hlavních nedostatků

I když je nový operační systém Microsoftu většinou velmi kladně přijímán, najdou se stále oblasti, které mohou některé jeho uživatele zklamat či rozčarovat.


Naši američtí kolegové vytipovali konkrétně sedm oblastí, ve kterých by bylo možné Windows 7 zlepšit. Některé z nich se mohou týkat jen určité skupiny uživatelů, jiné však lze považovat za univerzální.

1. Windows 7 neobsahují některé komponenty ze starších verzí
Microsoft v rámci redukce velikosti a zlepšení výkonu vyjmul některé z komponent, jako je Windows Messenger, Movie Maker či Live Mail, což je aplikace uvolněná v roce 2007, aby nahradila Outlook Express z Windows XP či Windows Mail ve Vistě. Řada uživatelů si na tyto aplikace již zvykla a jejich absence pro ně může být nepříjemným překvapením.

2. Chybějící podpora starších externích zařízení
Ovladače pro Windows 7 podléhají poměrně přísnému procesu schvalování a ještě dnes, více než měsíc a půl po uvolnění tohoto operačního systému, chybí velká řada ovladačů hlavně pro starší zařízení, přičemž hlavní oblastí jsou pravděpodobně tiskárny. Výrazně horší situace je ještě v případě 64bitové verze tohoto operačního systému, která potřebuje speciální ovladače a pokud máte např. šest let starou laserovou tiskárnu, může se stát, že bude pro Windows 7 nepoužitelná.

3. Nutnost naučit se s novým uživatelským rozhraním a funkcemi
Při vývoji Windows 7 udělal Microsoft řadu úprav v dřívějším uživatelském rozhraní, kdy přidal nové funkce, jako jsou jump listy, které se zobrazují po stisknutí pravého tlačítka myši, přepracovaná lišta úloh, funkce one-click Wi-Fi, možnost práce s domácí skupinou (HomeGroup) či nástroj Device Stage pro správu mobilních telefonů, přenosných přehrávačů tiskáren, fotoaparátů a dalších zařízení. Změn také doznalo rozhraní Aero. I když tyto novinky lze považovat za užitečné, konzervativní uživatelé mohou mít problém si na ně zvyknout. Nejkontroverznější je asi rozhraní Ribbon, které se ve Windows 7 objevilo z Office 2007, ovšem i jeho odpůrci se budou muset smířit s tím, že toto rozhraní se stane budoucím standardem a nezbude jim než si na něj zvyknout.

4. UAC nyní nechrání dostatečně
Microsoft v „sedmičkách“ provedl výrazné změny v řízení uživatelských účtů (UAC), což byla jedna z komponent, která uživatele nejvíce dráždila svými neustálými dotazy, které bylo nutné potvrzovat. Podle bezpečnostních expertů z bezpečnostní firmy Sophos ovšem učiněné změny v UAC naopak umožňují netečnost vůči malwaru a z pokusných 10 škodlivých kódů jich 8 údajně bez problémů prošlo. Podobně jako u dřívějších verzí Windows nedodává ani nyní Microsoft jako standardní součást antivirový software, i když jej nabízí zdarma ke stažení a řada uživatelů jistě nechá svůj systém nechráněný. Na druhou stranu s antivirem jako přímou součástí Windows by se mohl Microsoft dostat do obdobné pozice, v jaké je nyní kvůli Internet Exploreru.

5. Problematický upgrade ze starších verzí
Uživatelé, kteří si prošli procesem upgrade starších Windows na nové informují o některých problémech, na které narazili. Například při přímých upgradech z Visty není vždy akceptován jejich produktový klíč, systém se může dostat do smyčky nekonečných restartů a podobně. Vzhledem k tomu, že přímý upgrade z Windows XP není podporován, musí uživatelé dělat kompletní instalaci a přijdou tak o nastavení svých používaných aplikací. Upgrade proto není pro začátečníky a i zkušený uživatel se při něm může někdy zapotit.

6. Ceny jsou příliš vysoké a složité
Někteří komentátoři poukazují na to, že cenová politika, kterou Microsoft zvolil, je poněkud odrazující, neboť zaplatit 100-300 dolarů dle edice za upgrade ze starších Windows může být pro někoho již příliš, zvlášť ve rovnáním s tím, že Apple nabízí upgrade na novou verzi svého Mac OS X za 29 dolarů a u linuxových OS je tato služba většinou zdarma. Řešením jsou OEM licence, které jsou ovšem spojeny s hardwarem koupeného počítače. Někteří uživatelé si také stěžují na nepřehlednost edic, kdy jim není přesně jasné, jak se jedna od druhé liší a proč jsou mezi nimi tak vysoké cenové rozdíly.

7. Podpora uživatelů jen skromná
Naši američtí kolegové také poukazují na fakt, že řada uživatelů, kteří se se svými problémy s Windows 7 obrátili na fórum podpory Microsoftu či na zákaznickou linku skončili s nepořízením. Řada otázek na fórech zůstává údajně nezodpovězena, někdy naopak uživatelé dostanou zcela protichůdné rady a i oficiální informace jsou někdy zmatené. Např. na jednom místě Microsoft tvrdí, že Vistu je možné upgradovat na Windows 7 jen ze stejné edice na stejnou, na dalším pak že lze upgradovat z jakékoliv edice. Která varianta je správná? Microsoft se sice snaží nabídnout automatické řešení problémů, které je zabudováno přímo do nového OS (jde o tzv. funkcionalitu Fix It, založenou na široké znalostní bázi nejčastějších problémů), ale uživatelé, kteří narazí na specifické potíže, které nejsou zcela běžné, mohou mít se získáním relevantní odpovědi značné problémy.











Komentáře