Chytré televize: Příležitost pro uživatele i byznys

Chytré televize představují velkou příležitost pro spotřebitele, tvůrce aplikací, poskytovatele služeb i další podnikatele. Jejich slabinou je ale současná relativně velká roztříštěnost platforem.

Chytré televize: Příležitost pro uživatele i byznys


Televizní divák dnes již zdaleka není odkázán na pouhé přepínání dálkovým ovládačem nabídkou televizních kanálů. S příchodem nových technologií a rychlým datovým připojením lze dnes i na televizi spustit aplikace, které známe ze světa webových prohlížečů a mobilních telefonů, od sociálních aplikací, jako je Twitter nebo Facebook, přes aplikace zprostředkovávající přístup k filmovým archívům, internetová rádia, Skype, hry, až po aplikace umožňující prohlížení zpráv a elektronické vydání novin, sledování dopravního zpravodajství, procházení nabídek realitních kanceláří nebo výsledků sportovních přenosů, sledování počasí, výběr last-minute zájezdů nebo vyhledávání spojů veřejné dopravy.

Co je chytrá televize?
Chytrá televize (někdy se lze setkat s názvy Smart TV nebo Connected TV) je televize kombinující digitální příjem video signálu s internetovým připojením a přístupem do obchodu s aplikacemi. V tomto ohledu se podobá mobilním telefonům, které rovněž spojují tradiční služby telefonie a GSM světa s přístupem na internet a možností instalovat aplikace.

Každá společnost vyrábějící televize má dnes na trhu modelové řady, které lze označit jako chytré — nejznámější jsou Samsung SmartTV, LG NetCast, Philips NetTV, Sharp Aquos, Panasonic Viera a Sony Bravia.

V současné době je možné v oblasti televizní zábavy sledovat nejméně dva základní trendy. Prvním je distribuce filmového obsahu na co největší množství platforem. Jeho cílem je zprostředkování video obsahu mimo tradiční celoplošná (pozemní, kabelová nebo satelitní) vysílání.

Pro tyto služby se používá označení OTT, které zdůrazňuje, že filmový obsah je distribuován s využitím existujících přenosových sítí, a provozovatel sítě tak stojí mimo obchodní model a nepodílí se (s výjimkou paušálních plateb za přenesená data) přímo na zisku plynoucího z provozování služby. Filmový obsah je často doplněn v rámci jedné aplikace o další služby, jakými jsou zprávy, počasí, EPG , nebo třeba i hry.

Dalším, často skloňovaným pojmem je takzvaný multiscreen (někdy též second screen), který odkazuje na fakt, že tradiční příjem digitálního signálu na televizi není jedinou možností sledování filmového obsahu. Ten je prostřednictvím datového přenosu zpřístupněn do aplikací na chytrých televizích, mobilních telefonech, tabletech nebo na herních konzolích.

Druhým významným trendem je potom využití televizí jako platformy pro aplikace, které byly dosud dominantou mobilních telefonů a webových prohlížečů. Na pomezí obou pak stojí například snahy rádií proniknout na televizní obrazovky s dodatečným obsahem.



Úvodní foto: © auremar - Fotolia.com



Vyšlo v Computerworldu 21/2012
Celý článek i toto vydání si můžete koupit elektronicky








Komentáře