Gartner: Neváhejte s nasazením tabletů ve firmách

Takzvané mediální tablety podle Gartneru reprezentují řadu nových příležitostí pro využití ve firmách, ale vyžadují také nové politiky, aplikace a dovednosti.


David Willis, viceprezident pro výzkum ve společnosti Gartner, tvrdí, že ředitelé IT oddělení by neměli udělat stejnou chybu jako se smartphony, které byly dříve často považovány za příliš drahé a nedůležité hračky, případně za symboly určené jen pro manažery zastávající nejvyšší výkonné pozice. Tento přístup totiž nahrával konkurenčním společnostem, které dokázaly identifikovat výhody mobilních aplikací a využít je pro zefektivnění svého byznysu. Příznivým jevem je podle Willise skutečnost, že ředitelé IT si uvědomují, že nemusí nakupovat a spravovat všechny mobilní přístroje ve svých firmách, protože zaměstnanci používají často vlastní zařízení. Výzvou současné doby se stává využití aplikací pro tablety, protože pokud o jejich přínosech může uvažovat vaše firma, může to dělat i konkurence. Nyní je tedy vhodný čas prozkoumat použití mediálních tabletů ve vaší firmě.

Tablety nastupují
Význam mediálních tabletů, tedy přístrojů s (multi)dotykovými displeji, odlehčenými operačními systémy, určenými primárně pro konzumaci obsahu, jako jsou např. iPad, Playbook či Xoom, je v očích veřejnosti mnohem větší, než by bylo možné usuzovat z počtu zakoupených kusů. Gartner odhaduje, že v letošním roce bude prodáno zhruba 69 milionů mediálních tabletů, což je jen malý zlomek ze všech typů mobilních zařízení schopných provozovat aplikace. Přesto mají výrazný vliv na současnou podobu computingu.

Samotné mediální tablety jsou jen jednou částí celého příběhu. Analytici Gartneru jsou totiž přesvědčeni, že hlavním kvalitativním rozdílem je vznik celého ekosystému, zahrnujícího aplikace a média, který se povedlo vybudovat zejména Applu okolo jeho iPadu. Tablety v byznysovém využití navíc mohou stále úspěšněji doplňovat tradiční notebooky a smartphony. Ty mohou posloužit tam, kde byly tradiční technologie příliš těžkopádné, a také mohou přinášet informace a média novým způsobem. Koncovému uživateli pak nabízejí lepší uživatelskou zkušenost s mobilním internetem a jeho dostupnost.

Podle Willise již firmy rozpoznaly záplavu uživatelských přístrojů, které pronikají do jejich prostředí, a snaží se hledat cesty, jak je začlenit do svého IT, místo aby proti nim bojovaly. Podniky, které již zvládly správu a zabezpečení smartphonů iPhone, tak mohly vyvinout strategii pro správu tabletu iPad během velmi krátké doby po jeho uvedení. Gartner tvrdí, že tablety nejsou „lepší notebooky“ nebo „lepší smartphony“, ale jsou komplementy obou těchto kategorií. Oproti notebookům mají výhodu v okamžitém použití bez bootování, což odstraňuje zbytečné čekání uživatele při snaze získat informace, které potřebuje. Obvykle mají také dlouhou výdrž na baterii, jsou uživatelsky přívětivé a mají citlivé ovládání. Zaměstnanec může s mediálním tabletem cestovat celý pracovní den a až následně se pak vrátit ke svému notebooku a zadat do něj potřebná data nebo vytvořit jiný druh obsahu.

Vedoucí obchodních oddělení se ve firmách podle Davida Willise stále častěji dožadují, aby jejich týmy byly vybaveny tablety, na nichž by zaměstnanci mohli sdílet materiály pro prodej a propagaci. Tím to ale nekončí. V budoucnu přijde na řadu systém pro řízení vztahu se zákazníky (CRM) a také požadavek na přístup do obchodních aplikací. Pro manažery prodeje se pak tablety stanou přirozenou platformou pro obchodní analýzy a dashboardy zobrazující výkonnost. Tablety mohou ale najít uplatnění třeba i ve zdravotnictví, v maloobchodě, na nejrůznějších konferencích a podobně. Příležitosti jsou obrovské, shrnuje možnosti Willis.

Zástupci Gartneru jsou ovšem přesvědčeni, že tablety nenahradí PC a ani mobilní telefony jakožto zařízení určená primárně pro hlasovou komunikaci, a to zejména díky svým rozměrům. Trh s tablety nyní čeká bitva, která nebude ani tak o funkcích a specifikacích jednotlivých zařízeních (viz například kritika Applu za chybějící USB porty či podporu Flashe u iPadu, která ovšem nic nezměnila na jeho dominantní pozici), ale právě o celkovém ekosystému spojeném s určitou platformou a o podpoře ze strany vývojářů aplikací. A v tom má podle Willise Apple před svými konkurenty výrazný náskok. Nejenže dokázal od začátku využít rostoucí zájem o tablety nabídkou odpovídajících zařízení, ale vybudoval i velmi propracovaný distribuční mechanizmus pro aplikace. Vzhledem k tomu bude těžké jeho pozici na trhu tabletů výrazněji ohrozit. Applu se totiž s iPadem podařil na trhu s tablety stejný krok, jako tomu bylo s iPhonem v oblasti smartphonů, protože tento trh zde samozřejmě existoval již dříve, ale Applu se jej povedlo znovuobjevit, zatraktivnit a přitáhnout uživatele.

Vývoj podílu tabletových platforem
V této souvislosti Gartner predikuje, že Apple se svým iOS bude dominovat trhu mediálních tabletů do roku 2015, přičemž jen v následujících třech letech si udrží nadpoloviční většinu. Konkrétně by iOS měl mít na trhu s mediálními tablety v letošním roce podíl téměř 69 % a v roce 2015 pak stále slušných 47 %.

Carolina Milanesiová, viceprezidentka pro výzkum v Gartneru, tvrdí, že řada dalších výrobců, kteří vidí výraznou odezvu od koncových zákazníků i firem na tablety, se snaží konkurovat Applu tím, že nejprve nabídnou nový hardware a až následně budují ekosystém okolo své platformy. Nicméně upřednostňovat přístroje před aplikacemi, službami a celkovou uživatelskou zkušeností je chybou, ze které se Apple poučil již při uvedení první generace iPhonu. U tabletů je navíc tato závislost na existujícím ekosystému mnohem vyšší, než byla u smartphonů, a čím dříve si to výrobci uvědomí, tím lepší mají šanci Applu konkurovat.

Nejlepší vyhlídky z konkurenčních platforem má v oblasti mediálních tabletů OS Android, který má podle předpovědi Gartneru zvýšit svůj podíl z 20 % v letošním roce na zhruba 39 % v roce 2015 (viz tabulka). Analytici tvrdí, že rozhodnutí Googlu neotevřít třetím stranám tabletovou verzi Androidu 3.0, vyvíjenou pod kódovým označením Honeycomb, zabrání jeho fragmentaci, ale také sníží pokles cen tabletů na trhu a bude limitovat jeho celkový podíl.

Roberta Cozzaová, vedoucí analytička Gartneru, tvrdí, že objem prodaných tabletů bude narůstat s počtem hráčů na trhu a ekosystémy a aplikace pro tablety se stanou během následujících let mnohem konkurenceschopnější. Nový licenční model, který Google představil spolu s Androidem 3.0, mu pak umožní získat větší kontrolu nad svým OS a umožnit jen optimální implementace, které nejsou kompromisem v oblasti kvality. To ovšem bude znamenat, že ceny tabletů budou klesat pravděpodobně pomaleji, než tomu bylo u smartphonů.

Co se týká tabletů RIMu, které používají operační systém od společnosti QNX (kterou RIM koupil) místo původního BlackBerry OS, jenž byl nasazen na smartphonech tohoto výrobce, jedná se podle Gartneru sice o silnou platformu zaručující slušný výkon i solidní možnosti v oblasti grafiky a multitaskingu, nicméně bude záležet na podpoře vývojářů a na tom, jak bohatý ekosystém se okolo tohoto operačního systému podaří vytvořit. Carolina Milanesiová dodává, že RIMu bude trvat nějaký čas, než získá dostatečnou podporu vývojářů a bude mít k dispozici dostatek aplikací, aby mohl konkurovat Applu a Googlu. To bude omezovat v následujících letech jeho tržní podíl, ale výhodou pro něj bude zájem organizací, které již vybudovaly infrastrukturu pro správu přístrojů od RIMu.

Co se týká platforem jako MeeGo (od Intelu) a WebOS (od HP), které mají v současnosti jen velmi nízké zastoupení na trhu, jejich budoucí vliv bude podle Gartneru jen omezený. Milanesiová je také přesvědčena, že uživatelé si budou chtít pořizovat tablety, které používají stejné operační systémy jako jejich smartphony, aby mohli sdílet aplikace mezi více zařízeními a neměli problém se přeorientovávat mezi odlišnostmi v uživatelském rozhraní. Firmy pak ocení, když budou moci využít pro správu tabletů infrastrukturu, kterou již v minulosti vybudovaly pro některou ze smartphonových platforem.

Vyšlo v Computerworldu 9/2011
Časopis lze koupit se slevou 20 %










Komentáře