Integrace v cloudu přináší úspory

Blíží se konec velkých IT architektur? Nové pojetí cloudové integrace, využívající takzvané zprostředkovatele cloudových služeb – CSB (Cloud Services Broker), může podnikům ušetřit obrovské finanční částky. Princip CSB přitom spočívá ve využití cloudu jako centrálního integračního bodu pro veškeré podnikové B2B transakce.

Integrace v cloudu přináší úspory


Už pouhé dva týdny poté, co se firma Mohawk Fine Papers rozhodla prodávat své výrobky prostřednictvím Amazonu, vše vypadalo dobře: Integrační práce byly dokončeny, napojení na systém ERP proběhlo úspěšně a prodeje mohly být zahájeny. 

„Amazon nám okamžitě vytvořil obrat v desítkách tisíc dolarů,“ říká Paul Stamas, viceprezident pro IT ve firmě vyrábějící luxusní papír, která má roční obrat 300 milionů dolarů a cca 725 zaměstnanců.

Nejlepší ze všeho ale bylo, že integrační projekt, jehož zahájení stálo méně než 1 000 dolarů, nevyžadoval žádné interní investice do integračních nástrojů ani personálu.

Poskytovatel cloudových služeb, společnost Liaison Technologies, sama provedla integrační práce, konfiguraci B2B operací prostřednictvím cloudově založených služeb a v současné době zajišťuje i jejich správu.

Před dvěma lety by byl podobný projekt řešen jen jako další integrace prostřednictvím řešení EDI (Electronic Data Interchange). Smlouva s Amazonem a více než 100 dalších B2B projektů, které firma Mohawk využila prostřednictvím společnosti Liaison za posledních 18 měsíců, představují vyvrcholení vize Stamase vytvořit to, co nazývá architekturou orientovanou na služby – SOA (Service-Oriented Architecture) v cloudu.

Tento model firmě Mohawk umožnil vytvořit rychle a levně nové obchodní vztahy bez nutnosti se starat o technické detaily, takže nové obchodní příležitosti a úspory nákladů jí přinesly miliony dolarů.

„Řešením pro nás byla architektura SOA, protože pracuje na základě konceptu volně spojených služeb, u nichž nezáleží na geografii,“ prohlašuje Stamas. Krátce prý zvažoval i nasazení interní SOA, ale zatočila se mu hlava při pohledu na její náklady a složitost.

Na začátku roku 2010 tedy začal pracovat na svém nápadu se společností Liaison. Od té doby se služby rozvinuly a již nezahrnují jen poskytování a správu mapování dat B2B a kontaktů EDI. Liaison má nyní na starosti všechna propojení, ať již jsou jen v rámci interních aplikací, mezi interními aplikacemi a cloudem nebo pouze v rámci cloudu.

Mezi nedávné projekty patří například ten, kdy jim poskytovatel cloudových služeb, firma StrikeIron, poskytuje aktualizované měnové kurzy pro interní systém ERP v případě vystavení faktury pro mezinárodní objednávky. 

Další pak vkládá náklady na dopravné do každé zákaznické objednávky na webu prostřednictvím cloudově založeného zprostředkovatele služeb transportní logistiky, společnosti Mercurygate. 

Webová služba vytvořená společností Liaison kontroluje web Mohawku a její systém ERP, aby ověřila, zda jsou položky skladem, a předává informace o dostupnosti zákazníkům ještě předtím, než provedou své objednávky.

„Každý měsíc se provede více než 30 tisíc kontrol. Probíhají synchronně v reálném čase,“ popisuje Stamas.

Liaison tedy slouží jako zprostředkovatel pro každý typ transakce. Provádí potřebnou integraci a správu dat spojenou se zákazníky Mohawku, jeho dodavateli i dalšími obchodními partnery. 

Firma Liaison také poskytuje propojení na další partnery v podobě služby, aby je Mohawk mohl podle potřeby použít. Nabízí též nástroj monitorování obchodní činnosti, který udržuje úplný přehled o úrovni služeb.

Vzestup zprostředkovatelů cloudu
Firma Liaison působí v oblasti významného oborového trendu, ve kterém se tradiční poskytovatelé spravovaných služeb B2B stávají tím, co Benoit Lheureux, analytik společnosti Gartner, nazývá zprostředkovateli cloudových služeb – CSB (Cloud Services Broker). 

Kromě nabídky integrace dat a kustomizačních služeb poskytují CSB i agregační místo pro všechny typy interakcí obchodních partnerů. „Jejich odlišnost spočívá ve vlastnictví interních odborných znalostí potřebných k rychlému provádění integrací a možnosti čerpat z tisíců již vytvořených integrací,“ vysvětluje Lheureux. 

Gartner odhaduje, že outsourcing za pomoci CSB může malým a středně velkým podnikům ušetřit 20 % až 30% nákladů na interní realizaci integrace. „Ale je zde více než jen úspora financí,“ tvrdí  Lheureux a vysvětluje, že tyto výdaje se staly provozními namísto investičních nákladů.

Toto řešení může fungovat i pro velké společnosti. „I když jste dobří v oblasti B2B a využíváte úspory z objemu, nejde jen o ně. Jde o to, jaké jsou v této oblasti vaše možnosti a schopnosti,“ popisuje.

Od ekonomického kolapsu v roce 2008 bylo mnoho IT oddělení ve velkých podnicích žádáno o škálování svých projektů B2B, ale nebyl k tomu dostatek financí či personálu. „Mnoho z nich ani neví, že k tomu mohou využít služeb outsourcingu,“ dodává Lheureux.


Konec velkých architektur IT?

Stamas vše vidí jako začátek konce monolitických podnikových aplikací. „Začínají se doslova rozpadat na kusy. Namísto monolitických systémů, jako jsou SAP a Oracle, bude ekosystém cloudových služeb vzájemně spolupracovat s dalšími pracovními postupy a procesy, které mohou být kdekoliv.“

Stamas vysvětluje, že například jejich systém ERP obsahuje záznamy pro ekonomické oddělení, ale hodně funkcí se nalézá mimo něj. Třeba objednávky zadané prostřednictvím webových stránek a CRM, řízení nákladů a personální systémy jsou zpracovány v rámci cloudu.

Také pokročilé funkce, jako jsou plánování, harmonogramy, doprava, dodavatelský řetězec, správa majetku, provoz výroby a skladové hospodářství, jsou prováděny mimo software ERP. Dnes je 60 % IT portfolia společnosti Mohawk mimo systém ERP a před pěti lety to bylo jen 10 %. „Vidím, že se toto tempo přechodu zrychluje,“ prohlašuje Stamas.

„V takové konfiguraci může systém ERP zjistit z webové služby firmy StrikeIron převodní kurzy měn a od společností jako UPS zase poplatky za nákladní dopravu.“

Tak lze zkontrolovat stav zásob u zákazníka či dodavatele nebo kontaktovat další webové služby kvůli realizaci jiných transakcí – kontroly platební schopnosti, výpočet daně z prodeje, schválení platby kreditní kartou a další.

Protože se při takovýchto integracích zmenšily finanční překážky a zkrátil čas realizace, zvýší se u zákazníka CSB snadno i počet projektů, které cloudové služby využívají.

„Můžeme velice snadno zapojit nezávislého výrobce nebo poskytovatele logistiky. To vám může přinést rychlé zvýšení obratu. Pokud nás něco nového, co může přinést potenciál vyšších příjmů, stojí jen tisíc dolarů, proč to nezkusit? Když to nebude fungovat, tak to prostě zahodíme,“ uzavírá Stamas.

Úvodní foto: © Nikolai Sorokin - Fotolia.com



Vyšlo v Computerworldu 12/2012
Zbytek tohoto článku najdete v elektronickém vydání Computerworldu








Komentáře