Lidské tělo ovládá zařízení i přenáší data

Člověk pohybuje svým tělem zcela přirozeně, a tak se objevila myšlenka využít tuto možnost k ovládání IT zařízení. Lidské tělo lze za určitých podmínek využít i pro přenos dat.

Lidské tělo ovládá zařízení i přenáší data


Ovládat počítače či hry pohybem lidského těla časem jistě napadlo již mnoho lidí. Dlouhou dobu však trvalo, než se podařilo tuto myšlenku realizovat. Nejdříve přišla s ovladačem Kinect společnost Microsoft. Ten však dovoloval jen ovládat hry na její herní konzoli Xbox360. Společnost Microsoft nyní nabízí pohybový senzor Kinect také pro PC s operačním systémem Windows. Pokud chce uživatel pracovat s Kinectem na počítači, k dispozici jsou zatím jen placené a poměrně drahé aplikace. Další cestou je potom si vše potřebné naprogramovat.

Nenápadné uvedení
Microsoft uvedl Kinect for Windows spíše v tichosti. Je sice podobný jako verze pro hrací konzoli Xbox360, Microsoft však pro něj postupně buduje vlastní ovladače pro operační systém Windows. Podobné sice byly k dispozici již dříve od vývojářů třetích stran, byly však poměrně složité a těžkopádné.

Ve srovnání s verzí pro Xbox360 doznal Kinect for Windows jedné výraznější změny. Tou je zmenšení vzdálenosti, ze které je schopen snímat pohyby člověka. Zatímco u staršího Kinectu byla minimální vzdálenost 1,2 m, verze Kinect for Windows je schopna fungovat již ve vzdálenosti 0,5 m od člověka. Minimálními systémovými požadavky na PC pro provoz Kinectu for Windows jsou dvoujádrový procesor 2,66 GHz a minimálně 2 GB operační paměti. Nový Kinect pro Windows také není zpětně kompatibilní s konzolí Xbox360.

Kinect vytváří virtuální herní prostředí, ve kterém se pohyby těla a hlas mohou stát součástí hry. Tento způsob ovládání je možný prostřednictvím senzorů, kamery a mikrofonu. Senzory zachycují tvar a hloubku, kamera vidí barvy a tvary a mikrofon může zaznamenávat hlasové příkazy.

Prostřednictvím těchto procesů Kinect umožňuje ovládat hru, přičemž shromažďuje informace o herním prostoru, skeletální údaje, hlasové příkazy, identitu či biometrické přihlášení. Skeletální údaje získává senzor při snímání těla. Srovnává je přibližně s 20 tělesnými typy odvozenými z miliard lidských těl. Vytvoří zobrazení kloubů (obrázek panáčka), které však nelze použít k identifikaci uživatele. Tato informace se využívá v průběhu hry, při pohybu Kinect detekuje změny a převádí je na pohyb avataru na obrazovce.

Biometrické přihlášení zaznamená tvar a rozložení stínů obličeje v kombinaci s jeho polohou na kostře. Slouží k rozpoznání hráče. Při používání senzoru Kinect u některých her a aplikací může být pomocí skeletálních pohybů odhadována statistika cvičení. Zahrnuje spálené kalorie, čas strávený hraním nebo fyzickou intenzitu pohybů. To přispívá k zajímavému ovládání her.



Úvodní foto: © sellingpix - Fotolia.com



Vyšlo v Computerworldu 15/2012
Celý článek i toto vydání lze zkoupit elektronicky








Komentáře