Roboti? Roboati! MIT pracuje na samoříditelných lodích

Americká MIT spolupracuje se dvěma nizozemskými univerzitami a pokouší si vytvořit menší flotilu samoříditelných lodí, které budou v rámci testování v Amsterdamu převážet pasažéry a náklad po městě.

Roboti? Roboati! MIT pracuje na samoříditelných lodích


Pětiletý projekt za 27 milionů dolarů nazývaný, poněkud komicky, Roboat, má první loďku spustit do kanálů Amsterdamu již příští rok.

Zároveň se vědci pokouší o vytvoření dalších inovací souvisejících s vodní hladinou, např. dočasných mostů, sestavitelných a rozebratelných během několika hodin.

Na projektu Roboat se kromě MIT podílí Delftská technologická univerzita a Wageningenská univerzita a výzkumné centrum v Holandsku.

„Roboat nabízí obrovské možnosti,“ píše se v prohlášení Arjana van Timmerena, ředitele výzkumu z Amsterdamského institutu. Prozkoumáme také využití v oblasti životního prostředí. Tak například bychom mohli posunout výzkum u podvodních robotů, kteří mají za úkol detekovat nemoci v raném stádiu nebo využít Roboaty k vyčištění kanálů od odpadu a najít tak efektivnější řešení toho, co dělat s 12 000 bicykly, které každoročně v kanálech skončí.“

Zatímco Roboat projekt se specializuje na lodě do kanálů a dalších podobných umělých staveb v městském prostředí, soukromé společnosti se samoříditelným lodím pro různá jiná využití věnují již roky.

Například společnost Sea Machines v Bostonu staví autonomní ovládací a navigační systémy pro komerční námořní průmysl. Také již buduje třetí verzi svojí vysoce odolné, samoříditelné lodi pro práci v pobřežních vodách i mimo ně.    

Sea Machines V2 má dostatečnou stabilitu a odolnost pro průzkum oceánského dna nebo rozmíštění geograficky citlivých akustických pozičních systémů. Loď zvládne plout rychlostí 20 uzlů a táhnout až tři tuny nákladu.

S kabinou pro kapitána a kormidlem lze V2 ovládat manuálně jako klasickou loď i využít její samoříditelný systém.

Jiná společnost Saildrone z Kalifornie experimentuje s miniaturními plachetnicemi, které plují po zálivech a monitorují shluky ryb nebo záznamenávají důležitá ekologická data, píše se na webu The MIT Technology Review.

Rolls-Royce zase vidí budoucnost v samoříditelných obřích nákladních lodích, které by křižovaly oceány bez lidské posádky.

„Autonomní lodní přeprava je budoucností námořního průmyslu,“ myslí si Mikael Makinen, ředitel námořní divize Rolls-Royce. „Podobně revoluční jako smartphone, chytrá loď zcela změní prostředí lodního designu a provozu.“

Technologie nutné pro výrobu a provoz samoříditelných lodí, jako jsou senzory a GPS, již existují a nejsou pro průmysl ničím složitým k implementaci, tvrdí Rolls-Royce. Výzva spočívá ve schopnosti je účinně, spolehlivě a pokud možno levně zkombinovat.

Kupříkladu software, který plavidlům pomáhá rozhodnout se, jaké akce podniknout na základě dat ze senzorů a kamer se teprve zdokonaluje a podle firmy se také nejprve musí změnit regulace, které ještě nedosáhly úrovně toho, co je již technicky možné.

„K zajištění souhlasu regulačních orgánů, stejně jako podpory průmyslu i veřejnosti, vzdáleně řízené a samoříditelné lodě musí být alespoň tak bezpečné, jako jsou ty současné,“ tvrdí Rolls-Royce ve studii. „Mají potenciál snížit míru lidských chyb, ale zároveň přijít s novými riziky, kterým bude třeba věnovat pozornost.“

Úvodní foto: Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions










Komentáře