Rozšířená realita se hlásí o slovo, teď už opravdu

Project Google Glass změnil rozšířenou realitu na něco, s čím se bude muset počítat. Je to jen humbuk nebo „realita“?

Rozšířená realita se hlásí o slovo, teď už opravdu


Technologie rozšířené reality je tu s námi již delší dobu, ale prozatím nepředvedla nic, kvůli čemu by se stala pro uživatele nepostradatelnou. A proto ji průmysl opět odložil na vedlejší kolej, spolu s RFID, NFC nebo kódy QR k ostatním mobilním technologiím, o kterých všichni čteme, ale v reálném světě prostě neodstartovaly.

Potom Google spustil svou současnou propagační kampaň na Projekt Glass, futuristické brýle, které promítají digitální obsah přímo do uživatelova výhledu na reálný svět, a rozšířená realita (RR) se najednou stala významnou položkou v diskusích uživatelů. Ale i vývoj jinde naznačuje, že RR může být záležitostí, kterou se vyplatí sledovat.

Několik společností již v této oblasti dosáhlo reálných úspěchů. Výrobce Lego spolu s firmou Metaio, specializující se na rozšířenou realitu, nasadil RR v obchodech, kde si koncoví zákazníci mohou na 3D zobrazení prohlédnout, jak jednotlivé stavebnice LEGO budou vypadat v sestavené podobě. Podle tiskového mluvčího firmy Metaio zaznamenalo Lego od nasazení RR 15% zvýšení prodeje: „Samozřejmě nelze s jistotou tvrdit, že je to přímo spojené s technologií, ale současně je očividné, že jejich investice se určitě projevila v lepší nákupní zkušenosti a pomohla v konverzi návštěvníků obchodů na platící zákazníky.“

Dalším příkladem je řetězec obchodů Ikea. Ta vydala mobilní aplikaci nabízející rozšířenou realitu. Když mobil se spuštěnou aplikací namíříte na stránky jejich tištěného katalogu, ukazuje 3D obrazy příslušných produktů, se kterými lze dále manipulovat. To znamená, že zákaznici si mohou ověřit, jak bude nábytek vypadat v jejich vlastních místnostech ještě před tím, než se rozhodou k nákupu. Stejně jak si produkty mohou prohlížet ze všech stran a podívat se, jak jsou navrženy. Zákaznici si tuto možnost zamilovali. Přestože byla uvolněna v polovině minulého roku, do jeho konce se dokázala stát nejvíce stahovanou aplikací propagující nějakou značku.

Ale uživatelé výrobků Ikea jsou samozřejmě známí svou loajalitou a současně bylo jednoduché je nalákat na novou hračku. Na druhé straně kódy QR již dlouho nabízí možnost skenovat tiskové materiály a získat odkaz na dodatečné informace na internetu. V minulosti se vynořilo několik úspěšných nasazení technologie QR, ale přesto se jí stále nepodařilo trh nějak významně změnit. A přitom není pochyb, že je to působivě efektivní technologie. Rozšířená realita má na druhé straně nepřehlédnutelný psychologický efekt především díky 3D, které informace přibližuje reálnému životu.

Úvodní foto: © Minerva Studio - Fotolia.com










Komentáře