Hlavní navigace

Stane se USB 3.0 náhradou VGA konektorů?

13. 1. 2009

Sdílet

Spolu s chystaným rozhraním USB 3.0 se začínají objevovat otázky, k čemu všemu by jej bylo možné využít. Jedna z úvah směřuje o možné náhradě VGA konektorů. Je to ale skutečně reálné?

Téměř na každém PC dnes můžete najít dva video konektory analogový VGA konektor (D-SUB), který byl vyvinut před 21 roky firmou IBM a který dosud přežívá i přes stále výraznější využití DVI konektorů pro moderní LCD displeje. Pravdou však je, že za přežívání konektoru D-SUB vděčíme hlavně tomu, že výrobci své low-endové LCD monitory vybavují stále jen tímto konektorem, i když logicky pro to není již žádný důvod.

Poslední dobou se objevila i řada nových technologií, které mají potenciál VGA i DVI rozhraní nahradit. Jedním z kandidátů, pravděpodobně tím úspěšnějším je HDMI, který proniká do světa IT z oblasti spotřební elektroniky a najdeme jej téměř na každém dnešním digitálním televizoru či DVD přehrávači. Druhým je DisplayPort, alternativa pro HD rozlišení vyvinutá speciálně pro PC a jehož velkým příznivcem je i firma Apple. Zcela okrajovým hráčem na tomto poli bylo dosud USB. To se sice používá již řadu let jako snadný způsob pro připojení např. notebooků k externím monitorům (někdy i k více najednou), ovšem limitujícím faktorem byla rychlost přenášených dat, která měla negativní vliv na maximální rozlišení i náročnost zobrazovaný scén.

Kromě možnosti připojení více monitorů současně je USB oproti VGA a DVI konektorům také mnohem kompaktnější a obzvlášť mini a micro USB konektory jsou oproti těm předchozím skutečně nepoměrně menší. To USB staví do pozice dobrého řešení pro přístroje s malými rozměry, jako jsou digitální fotoaparáty či smartphony, které je pak s jeho pomocí možné připojit k televizoru stejně dobře jako k PC. USB konektory jsou podle zkušeností také poměrně odolné, narozdíl od HDMI, které se podle zkušeností uživatelů údajně snadno rozpadají. Pro USB mluví také jeho rozšířenost a již poměrně dlouhá historie, sahající k roku 1996. Podle Marka Fihna, šéfredaktora Veritas et Visus je proto USB mnohem elegantnější řešení než HDMI či DisplayPort a podobně také Jon Peddie, ředitel společnosti Jod Peddie Research tvrdí, že USB může zničit DisplayPort dříve, než DisplayPort zničí USB.

Výrazným limitem dnešního rozhraní USB 2.0 je ale maximální přenosová rychlost 480 Mbit/s, což stačí na surfování na webu a sledování DVD videa, ale na 3D hry či sledování HD videa z Blu-Ray disků to již nestačí. Firma DisplayLink, která dodává do LCD monitorů stejnojmenné čipy, které umožňují dekódování obrazu přijímaného prostřednictvím USB v rozlišení 1 680 x 1 050 bodů pak chystá ještě letos přijít s řešením, které bude podporovat rozlišení až 2 560 x 1 600 bodů a také zvýší počet zobrazovaných snímků za vteřinu.

Zásadní změnu by však mělo přinést USB 3.0 s maximální teoretickou datovou propustností 5 Gbit/s, což by mělo být dost pro video ve vysokém rozlišení i 3D hry. Nicméně realita USB 3.0 je trochu jinde. I když o několik měsíců dříve se objevily zprávy o tom, že reálný "strop" pro přenos dat prostřednictvím USB 3.0 bude někde kolem 3 Gbit/s, prototyp pevného disku připojením přes USB 3.0, který byl k vidění letos na CESu dosáhl maximální rychlosti jen 1,3 Gbit/s, což je výrazně méně, než se čekalo. Také není jisté, zda výrobci mainstreamových grafických čipů adoptují USB video. Obrazové signály totiž pak musí cestovat z grafického čipu přes systémovou sběrnici do USB portu, což zatěžuje celý systém a může se to stát dalším limitujícím faktorem. Navíc ani další klíčový hráč, Microsoft, nepodporuje video prostřednictvím USB v aktuální beta verzi Windows 7, zatímco HDMI a DisplayPort jsou v podpoře zahrnuty.

Fihn navíc dokonce počítá s odporem řady výrobců monitorů vůči přidávání USB portů na své produkty údajně kvůli strachu zákazníků a jejich zmatení, neboť si mohou myslet, že k monitoru mohou připojit třeba svoji myš. Fihn pak dodává, že video přes USB se může stát zajímavou technologií, ale podle něj se nikdy masově nerozšíří tak jako VGA či DVI, neboť i přes jeho potenciál čelí mnoha překážkám, které nebude snadné odstranit.

Byl pro vás článek přínosný?