Osobní navigace, s nimiž si udržíte správný směr (1. část)

Roky 2004-2007 představovaly pro nejvýznamnější výrobce osobních navigací období nebývalého růstu v řádu desítek až stovek procent ročně. Ti hlavní, tedy TomTom, Garmin a v případě českého trhu také vedoucí Mio, si přitom dokázali zachovat výtečnou ziskovost a prodat prakticky vše, co dokázali vyrobit. Situace na trhu se ale v posledním roce zásadně mění, neboť do segmentu levnějších navigačních přístrojů se dere mnoho menších firem a OEM prodejců.



Roky 2004-2007 představovaly pro nejvýznamnější výrobce osobních navigací období nebývalého růstu v řádu desítek až stovek procent ročně. Ti hlavní, tedy TomTom, Garmin a v případě českého trhu také vedoucí Mio, si přitom dokázali zachovat výtečnou ziskovost a prodat prakticky vše, co dokázali vyrobit. Situace na trhu se ale v posledním roce zásadně mění, neboť do segmentu levnějších navigačních přístrojů se dere mnoho menších firem a OEM prodejců.

V následujícím testu jsme se nicméně zaměřili na dvojici dražších modelů tradičních „navigačních“ značek TomTom a Garmin a na dva výrobce, kteří se v segmentu luxusnějších přenosných navigací snaží prosadit víceméně nově – Panasonic a Asus.

Obecně lze přístroje z kategorie označované jako PNA (Personal Navigation Assistant) rozřadit do třech kategorií. V cenové relaci do pěti tisíc Kč se nacházejí přístroje nabízející především či pouze navigaci s přibalenými regionálními mapami (jedna či více zemí) a základní průjezdní mapou celé Evropy. V rozpětí 5-10 tisíc Kč najdete přístroje nabízející obvykle větší displej, mapové pokrytí celé Evropy (západní, střední a vesměs v nižší kvalitě i východní) a další funkce, jako je Bluetooth pro stahování dat o dopravě a aktualizací map či FM přenos zvuku do autorádia. Nad hranicí deseti tisíc jsou pak navigace s velkým displejem nebo bohatou výbavou (mapy Evropy, USA a dalších regionů) nebo dalšími speciálními doplňky.

Asus R700

Tchajwanský gigant se v minulosti věnoval spíše výrobě PDA a chytrých telefonů s GPS a jednoúčelové PNA navigace jsou v jeho nabídce poměrně nové. Výhodou Asusu je pochopitelně silná výrobní základna a designový tým schopný navrhnout po hardwarové stránce povedená zařízení, což je též případ R700 – přístroj je tenký, dobře zpracovaný z kvalitních materiálů a celkově působí robustním dojmem. Baterii je přitom možné snadno vyměnit, velmi pevně a stabilně vyhlíží i držák na přední sklo, kterému lze vytknout snad je to, že není aktivní (napájecí kabel s mini USB kontektorem je třeba vždy připojit ručně). Širokoúhlý displej má klasické rozlišení 480 x 272 bodů, jas je regulován světelným senzorem, interní paměť o kapacitě 1 GB lze rozšířit kartou microSD, která je přiložena (1 GB) a obsahuje část mapových podkladů. Bohužel jsou tu i méně příjemné detaily – především modrá rušivá LED dioda na čelním panelu a poměrně krátký kabel nabíječky do auta. Pochvalu zaslouží stolní nabíječka a koženkové pouzdro.

Asus je tak trochu nové Mio, protože zatímco dceřiná společnost konkurenčního Mitacu se rozhodla jít cestou vlastního vývoje mapového softwaru, Asus (jako nováček vcelku logicky) sází na novou verzi iGo 8. V srdci přístroje je tedy platforma Windows CE, doplněná o několik dalších aplikací, jako je videopřehrávač, prohlížeč fotografií, hudební přehrávač, aplikace pro handsfree telefon a konečně zmíněná navigace iGo. Bohužel ASUS zatím nezvládl dobře vzájemnou integraci a někteří z členů softwarového designového týmu patrně nikdy nepoužili navigaci v autě – jak jinak si vysvětlit že přístroj při každém vypnutí do standby režimu vypne iGo aplikaci, která posléze půl minuty startuje. Nelogické a nepochopitelné je i to, že když chcete použít funkce handsfree, musíte navigační prostředí iGo vypnout. Totéž platí pro další aplikace, včetně hudebního přehrávače, který tak působí spíš jako zbytečný vtip – je to škoda, protože R700 nabízí možnost FM přenosu zvuku do autorádia.

Vlastní navigace v prostředí nejnovější verze iGo je vcelku příjemná, potěší zejména velmi rychlá odezva, tradičně přehledné rozvržení mapového displeje, plynulá animace atd.

Poněkud nepřehledná nám připadala práce se zájmovými body (POI), naopak příjemná je možnost plánování itineráře a ukládání složitějších tras, menu pro objížďky je dostupné přímo z hlavního navigačního displeje. Grafické zobrazení map je velmi přehledné, mohlo by ale být kontrastnější a zobrazovat také plochy lesa či zeleně. Na druhou stranu disponují mapy i reálnými 3D modely významných budov v některých velkých městech – týká se to zejména Maďarska, které je domovskou verzí výrobce mapového softwaru. Celkově jsou mapové podklady neobvykle rozsáhlé (z velké části pocházejí od Tele Atlas, část jsou pak lokální dodavatelé) a zahrnují nejen západní a střední evropu, ale též průjezdní mapy se silniční sítí nejvýznamnějších měst Ukrajiny, Běloruska, Ruska či Turecka. Mapový software umožňuje zvolit vedle profilu klasických map i chodce, taxi či cyklistu, svou povahou jsou ale mapy vhodné výhradně pro navigaci v autě.

Asus R700 ukazuje velký potenciál ale zároveň předvádí i mnoho začátečnických chyb – vedle již zmíněných je to i nedotažená lokalizace menu. V současné době bychom jej doporučili spíše náročnějším uživatelům, kteří zmíněné nedostatky dokáží překousnout a ocení rozsah map, plynulost zobrazování a některé další výhody iGo verze 8.

Garmin Nüvi 760

Přístroje Garmin prodávané na našem trhu obvykle výtečně dokladují rozdíly ve filozofii Garminu a TomTomu – dvou největších výrobců navigací do auta (dlužno podotknout že v ČR se na prvních dvou místech drží Mio a Garmin, zatímco TomTom je až třetí). Garmin má mnohem delší historii, bohatší portfolio (zahrnující přístroje pro letectví, námořní navigace či řadu modelů pro turistiku a trekking) a celkově širší záběr. Vzhledem k tomu že v ČR je navíc drtivá většina přístrojů standardně dodávána s turistickou mapou Topo Czech (která také umožňuje silniční navigaci, oceníte ji ale i na kole či při pěších túrách), je reklamní slogan „víc než navigace“ vcelku na místě.

Nový Nüvi 760 je vybaven evropskou mapou City Navigator NT 2008 obsahujícími mapy 33 zemí, včetně podrobných map ČR, SR, Maďarska, Slovinska a některých částí Chorvatska. Kvalitativní posun, co se detailnosti mapy ČR týče, je oproti předchozí verzi doslova dramatický – pro cestování již tak není nezbytné používat mapy řady Topo či Atlas. U přístroje dodaného na test byla namísto avizované Topo Czech 1.2 nainstalována nová mapa Atlas Czech 7 NT, využívající data společnosti CEDA z konce minulého roku. Mapy řady Atlas sice nejsou ideální pro pěší turistiku či majitele offroadů (chybí v nich vrstevnice a hustá síť polních a lesních cest, díky níž jsme si oblíbili garminovské mapy řady Topo), na druhou stranu ale nabízí možnost navigace pro nákladní vozidla (omezující parametry: hmotnost nad 25 tun, výška nad 4,1 metru, šířka nad 2,5 metru), konkrétní výšky podjezdů a nosnosti mostů bohužel v mapě zaneseny nejsou. Kvalita routování (tedy výběru trasy) je u obou map na velmi dobré až výborné úrovni, City Navigator se ale přeci jen nezbavil všech starých neduhů a v konečných fázích trasy občas vybere příliš „lokální“ komunikace.

V balení nechybí autoadaptér s integrovaným RDS-TMC modulem pro příjem dopravních informací (navigace pak může sama zvolit cestu mimo nehodu či uzavírku), vše je navíc připojeno přes kvalitní aktivní držák. U hudebního přehrávače potěší FM vysílač, kterým můžete hudbu i hlasový výstup navigace snadno přesměrovat do autorádia, v balení nechybí ochranné pouzdro. Samozřejmostí ve výbavě je Bluetooth handsfree (jež ale u drtivé většiny aplikací nefunguje co do kvality zvuku tak dobře aby bylo prakticky využitelné), stejné zůstalo rozlišení a velikost displeje (480 x 272 bodů, 11 cm) – vylepšena je jeho čitelnost díky kvalitnější protiodleskové úpravě, a interní paměť má kapacitu 2 GB (většinu zabírá evropská a česká mapa, lze ji rozšířit pomocí karet SD). Rozhraní pro připojení k počítači je bohužel stále pouze USB 1.1. Výdrž interní baterie při použití GPS činí zhruba 4 hodiny, což je podstatná informace pro pěší cestování s Topo mapami.

V případě ovládání a rozhraní patří mezi významné novinky možnost plánování komplexnějších tras a také výtečná funkce záznamu trasy (maximálně 10 000 bodů, což ale postačí na několik set km) včetně možnosti následného exportu do PC. S cenou pohybující se kolem deseti tisíc korun je Nüvi 760 výtečným přístrojem pro náročné uživatele, kteří ocení dostupnost topografických map dalších zemí (v některých případech bohužel dost předražených), i když pro čistokrevný trekking nabízí Garmin vhodnější přístroje.¨

Druhá část testu je k dispozici zde.











Komentáře