Apple zažil fiasko v Číně, jeho obchod zasypala vajíčka

Podle analytiků by Apple měl zvážit uvádění nových produktů v Číně s menším zpožděním než dosud a rozšířit zde on-line distribuci, pokud se chce vyhnout nespokojenosti zákazníků, jejíž ukázkou je „páteční házení vajec“ na obchod v Pekingu.

Apple zažil fiasko v Číně, jeho obchod zasypala vajíčka


Včera totiž Apple v Číně oficiálně uváděl nový iPhone 4S. Ovšem s tříměsíčním zpožděním oproti uvedení do prodeje v USA a celá slavnostní událost se nakonec zvrhla v nepříjemný incident. Apple se totiž údajně kvůli bezpečnosti nakonec rozhodl obchod neotevřít kvůli možným problémům s bezpečností, protože se před ním utvořila poměrně velká fronta nervózních potenciálních zákazníků v níž došlo i k několika konfliktům a potyčkám. Zpráva o tom, že obchod nebude otevřen, se pak stala olejem přilitým do ohně, kdy nespokojení zákazníci začali v reakci na zbytečné mrznutí ve frontě na obchod házet vajíčka a celou aféru musela ukončit až místní policie.

V návaznosti na tento incident Apple navíc prohlásil, ze zastavuje prodeje smartphonu iPhone 4S ve svých pěti obchodech v Pekingu a Šanghaji, nicméně stále by měl být dostupný v jeho on-line obchodě a u partnerů jako je mobilní operátor China Unicom.

Analytici tvrdí, že i když je pro Apple Čína významným trhem, nedělá dost proto, aby zdejší uživatele uspokojil a páteční incident je vyvrcholením současného stavu. Výsledkem je to, že se zde produkty Applu nabízejí na černém trhu, protože oficiálně nejsou zatím dostupné (i když v jiných zemích ano) a zájemci za ně musí platit překupníkům mnohem vyšší částky - viz například článek iPhone 4S se na černém trhu prodává za neuvěřitelné ceny, podle nějž někteří čínští zájemci o nový iPhone zaplatili i sumy odpovídající téměř 40 000 Kč.

Nicole Pengová, ředitelka pro výzkum v analytické společnosti Canalys, tvrdí, že Apple by měl dodávat nové přístroje na čínský trh co nejdříve to bude možné, aby si zde udržel dobrou pověst a uspokojil zájemce. Mark Natkin, ředitel pekingské společnosti Marbridge Consulting, je přesvědčený, že Apple podceňuje poptávku na čínském trhu a tím zbytečně nahrává místní konkurenci. Například čínský smartphone od společnosti Xiaomi, který byl nedávno uveden do on-line distribuce, si během krátké doby objednaly desítky tisíc lidí. Páteční incident by měl být podle Natkina lekcí pro Apple, ze které se poučí a bude k čínskému trhu přistupovat jinak než dosud a nebude ho považovat za okrajový.











Komentáře